Erhvervspraktikkens UNDER

Erhvervspraktikkens UNDER

Uddannelse og job Samfundsfag Dansk Arbejdskendskab 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse 10. klasse

Vi styrker karrierelæring omkring erhvervspraktikkerne!

Erhvervspraktikken er måske en af de stærkeste karrierelæringsaktiviteter vi har. Men for at man kan suge så meget karrierelæring ud af den som muligt kræver det, at læreren gør sig nogle didaktiske overvejelser over, hvordan praktikken kan rammesættes, så den unge både får forberedt og efterbearbejdet sine oplevelser til gavn for udvikling af indsigt, udsyn og kompetencer hos den enkelte.

Dette forløb skal ses som del 2 af 3, hvor vi giver nogle inspirationsforslag til, hvordan man kan arbejde med aktiviteter hhv. FØR, UNDER og EFTER en erhvervspraktik.

Nedenstående er et lille katalog af UNDER-aktiviteter, der kan styrke læringen gennem praktikkerne - på individniveau og i kollektivet. Nogle aktiviteter egner sig til at tage i brug, når en skole sender eleverne i erhvervspraktik klasse- eller årgangsvist. Andre aktiviteter egner sig bedre til situationer, hvor elever sendes i praktik individuelt og løbende.

Navnlig i sidstnævnte eksempel kan læreren være udfordret af at finde tid og rum i klassen til at tage højde for individuelle læringsforløb i praktikkerne, men det behøver ikke nødvendigvis være meget tidskrævende at give en elev en opgave med ud i praktikken, der skal reflekteres tilbage på i klassen eller overfor læreren. Døm selv og vælg det, der virker for dig og din praksis.

Formålet med dette undervisningsforløb er at styrke karrierelæringen omkring erhvervspraktikkerne, hvad enten de afvikles løbende og individuelt eller for en hel klasse eller årgang ad gangen.

Med dette idékatalog kan læreren i samarbejde med skolens lokale karrierelæringsvejleder og praktikkoordinator designe præcis den didaktiske model for afvikling af erhvervspraktik, der passer bedst ind i den enkelte skoles praksis og den tidsmæssige ramme.

Når lærerne styrker rammesætningen omkring praktikken, så den ikke betragtes som en soloaktivitet, løfter vi de unges mulighed for at udvikle både indsigt, udsyn og kompetencer og dermed fremmes Ungegarantiens strategiske mål.

Aktiviteter FØR er beskrevet i anden forløbsbeskrivelse.

Du finder forløbsbeskrivelsen FØR her

Praktikanten dokumenter sine oplevelser

Praktikanten “samler stof” til en efterfølgende evaluering/fremlæggelse: Det kan være billeder, lån af typiske værktøjer, brochuremateriale, interview af ansatte mv.

Man kan evt. bruge inspiration til praktikpræsentation (Se bilag ”Inspiration til praktikpræsentation”) På den måde kan man også delagtiggøre virksomheden i elevens praktikpræsentation og give dem mulighed for at få relevant feedback på deres arbejdsplads set i et ungt perspektiv.

Praktikanten snakker med sine forældre efter hver praktikdag

Lærer og praktikkoordinator motiverer forældrene til at tage den daglige snak med de unge og deres praktikoplevelser. Brug forældrefolder fra Ungegarantiens hjemmeside til inspiration

  • Hvad oplevede jeg i dag?
  • Hvem mødte jeg?
  • Hvilke opgaver varetog de?
  • Hvordan var de kommet frem til det job?
  • Hvad tror jeg man skal være god til i jobbet?
  • Hvad tror jeg virksomheden lægger vægt på hos dens medarbejdere?
  • Hvad snakkede folk om i pauserne?

I samtalen er det vigtigt, at samtalepartneren fokuserer på, hvad den unge har lært og ikke på, om hun/han er blevet afklaret med sit erhvervsvalg. Alle refleksioner lukker typisk ned, hvis vi afkræver den unge en konklusion, før hun/han er klar til det. Så der bør være fokus på de åbne og undersøgende spørgsmål i første omgang og herefter de ordnende spørgsmål, der får den unge til at sammenligne oplevelserne i praktikken med andre mennesker, uddannelser og erhverv, eleven kender til. Den overordnede forældrefolder kan bruges som inspiration.

Tilbagemeldinger i Facebookgruppe

Man kan som led i den daglige dialog med eleverne i praktikperioden oprette en lukket gruppe på Facebook, hvor læreren hver dag lægger 3 spørgsmål ud, som eleverne i praktik skal reflektere tilbage på, måske som en lille film. Her kan læreren have fokus på at stille spørgsmål, der fremmer karrierelæring i praktikken. Find f.eks.forældrefolder fra Ungegarantiens hjemmeside

Dagbog (se under "materiale")

Opgaven med at lave en praktikdagbog har til formål at hjælpe eleven til at blive klogere igennem praktikken. Eleven skriver en dagbog, der er baseret på forskellige refleksionsopgaver fra dag til dag. Dagbogsopgaverne kan også være en god måde at fylde noget praktiktid relevant ud, når der ikke er så travlt på praktikstedet eller der skal udføres opgaver, praktikanten ikke kan deltage i.

Dagbogen kan også laves som en billeddagbog for elever, der ikke er så skrivevante. Efter aftale med virksomheden tager eleven to beskrivende billeder hver dag, som viser, hvad man har oplevet den pågældende dag. Der forberedes en fortælling om hvert billede, der kan præsenteres for lærer eller klasse efter endt praktik.

Opfølgningsbesøg
Primærlærer/kontaktlærer besøger hvert enkelt praktiksted for at følge op over for eleven. Besøget har to formål: Dels at opleve en anden side af eleven og få et indtryk af de praksisfaglige forudsætninger som grundlag for uddannelsesparathedsvurderingen. Dels at virksomheden oplever, at praktikken indgår i et læringsforløb, der har betydning for praktikantens vej mod det kommende uddannelses- og erhvervsvalg. Desuden er det vigtigt at have mulighed for at gribe ind hurtigt, hvis noget ikke går som det skal.

Logikken er, at det er læreren, der har ansvaret for elevopfølgningen, mens det er praktikkoordinator, der har den primære virksomhedskontakt. Hvor der er læreropfølgning på eleven, aftales hvordan praktikkoordinator bedst følger op for ikke at overbelaste virksomheden med henvendelser.

Evaluering med virksomheden (Se under "materiale")
Efter aftale med virksomheden afsætter den medarbejder, praktikanten har fulgt 15 – 30 min ved praktikkens udgang til at evaluere forløbet. Eleven får et evalueringsskema med i praktikken, som virksomheden udfylder i slutningen af praktikforløbet. Der opfordres til, at virksomheden gennemgår evalueringen med eleven - både ris og ros er lærerigt!

Aktiviteter EFTER er beskrevet i anden forløbsbeskrivelse.

Du finder forløbsbeskrivelsen EFTER her.

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her