Den stillede praktikopgave færdiggøres
Medarbejderportræt, reportage over typisk praktikdag, opsamling på kvantitativ undersøgelse, afrunding af praktiklog …
Resultatet sendes evt. retur til praktikstedet som tak for indsatsen. Man kan også samle en hel avis af indlæg der så samlet præsenteres på skolens hjemmeside, eller sendes til praktikværterne via praktikkoordinator.
Individuel evaluering af praktikforløbet
Alt efter den givne tidsramme kan man bruge et spørgeark i en enten kort eller længere model. (Se under "Materiale": ”Individuel evaluering kort” og ”Individuel evaluering - lang”)
Eleven fremlægger enten for klassen eller for sin lærer 1:1
Der vil være stor forskel på, hvad der giver mening ift. præsentation for forskellige elevmålgrupper på tværs af almenområdet og det specialiserede område. Hvad der kan lade sig gøre i en klasse kan være utænkeligt i en anden. På samme måde som der kan være brug for differentierede krav til præsentationerne i klasserne.
Eleverne forbereder fremlæggelsen i undervisningstiden, lærer opstiller nogle kriterier for fremlæggelsesmetoden, samt en tidsramme. Der kan tages inspiration i spørgsmålene i den individuelle evaluering. (Se under "Materiale": ”Individuel evaluering”)
Værdien i at fremlægge for sine klassekammerater er at finde i både forberedelsen af fremlæggelsen og i selve fremlæggelsen. Under forberedelsen gennemgår eleven praktikken en gang til, og det giver nogle gange nye perspektiver. De er nødt til at udvælge enkelte begivenheder og fokusområder til selve fremlæggelsen, dvs. oplevelserne fra hele ugens forløb ordnes.
Under selve fremlæggelsen har lærer ansvar for at få stillet spørgsmål, som fremmer den enkelte elevs refleksion og karrierelæring. Samtidig opfordres de tilhørende elever til at stille åbne nysgerrige spørgsmål.
Messe med udstilling af praktikforløbene
Efter praktikken (gerne i den efterfølgende uge) forbereder hver enkelt elev en messestand i skolens gymnastiksal. Standen skal være indbydende/spændende, praktikjobbet skal vises: med ord, billeder og med konkrete ting, uddannelsesvejen skal undersøges og udstilles, ansøgningen der lå til grund for praktikforløbet udstilles, praktikværtens evaluering udstilles. Den enkelte elev skal planlægge en fremlæggelse overfor 2 lærere og gennemføre fremlæggelsen på ca. 10 min. Efterfølgende får eleven en bedømmelse af projektet og oplysninger om praktikprojektet skrives ind i Min Uddannelse (Studievalgsportfolio).
Messen er åben for andre klasser i skolecentret i løbet af dagen, men fra kl. ca. 15.00 - 17.00 åbnes messen officielt. I forbindelse med den officielle del inviteres forældre/bedsteforældre og praktikværter samt andre interesserede “fra byen”.
Virksomhedsbesøg på udvalgte praktiksteder
Der afvikles virksomhedsbesøg på udvalgte praktiksteder for resten af klassen (brug evt. virksomhedslog til forberedelsen, se under "Materiale")
Studievalgsportfolioen på ”MinUddannelse”
Praktikoplevelserne og læringsudbyttet dokumenteres i elevens studievalgsportfolio på MinUddannelse.