Den unge kommer sandsynligvis uden forudsætninger i relation til opgaverne og skal have en oplevelse af, hvordan en hverdag er hos jer.
Det kan I bl.a. gøre ved at:
- forventningsafstemme med den unge, inden praktikforløbet begynder – hvis muligt
- bryde jeres arbejdsopgaver ned – hvad laver vi helt konkret? Fokus på arbejdsgange give den unge et program ved ugens start, der viser indholdet af praktikforløbet
- give den unge kendskab til flere afdelinger og forskellige arbejdsfunktioner
- være opmærksomme på evt. oplyste støttebehov.
Målet er, at den unge får indsigt i jeres branche og jeres arbejdsplads, fx hvilke opgaver I løser, hvilke redskaber og værktøjer I bruger, hvilke kompetencer jobbet kræver og hvad der er særligt ved netop jeres virksomhed. De unge vil også ofte være interesserede i de forskellige medarbejderes uddannelse. Det kan være en god idé at perspektivere opgaver i virksomhederne til elevens grundfag, som dansk og matematik. Det kan for mange virke motivationsskabende tilbage i skolen at forstå, hvad man bruger fagene til uden for skolen.