VB - Bygma Hjørring

VB - Bygma Hjørring

Uddannelse og job Matematik 4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse 10. klasse

Hvad laver de ansatte i Bygma?

Her kommer en skoleklasse fra mellemtrin/udskoling på et klassevis virksomhedsbesøg hos Bygma Hjørring.

Klassen bliver introduceret til Bygma kæden, Hjørring afdelingen, arbejdsopgave, jobfunktioner og jobtyper i butik og trælast.

Der er mulighed for at medbringe en aktuel matematikopgave og på den måde udnytte en kombination af virksomhedsbesøg i samspil med praksisfaglighed. Bygma har et lokale, hvor klassen kan have base. Der kan i aftalte tidsrum være adgang til trælasten, hvor der kan måles på forskelligt træ, gips, fliser og andre materialer.

Alternativt kan virksomhedsbesøget stå alene, og hertil er der vedlagt en virksomhedslog med forberedende og evaluerende spørgsmål.

Formålet med dette forløb er at skabe udsyn mod de forskellige jobs, der findes inden for handelsbranchen og give eleverne indsigt i, hvilke kompetencer der er påkrævede i de forskellige funktioner.

At lade eleverne se, hvilke aktiviteter der er i et moderne byggemarked. Et byggemarked med butik og trælast til både private ”Gør det selv folk”, men i høj grad også andre, som selvstændige håndværkere og virksomheder.

En sidegevinst er, at Bygma Hjørring har mulighed for at stille et undervisningslokale til rådighed, så besøget kan kombineres med et praksisfagligt islæt via matematikfaget.

Hvis der er en aktuel matematikopgave, så lad eleverne på forhånd spore sig ind på, hvilke oplysninger de skal afsøge under besøget hos Bygma.

Inden besøget er det også vigtigt, at eleverne er forberedte på, hvilken virksomhed de skal besøge. Lad dem researche på Bygma og forberede nogle gode spørgsmål. Brug evt. virksomhedsloggen, se vedhæftede.

Forberedelsen kan sagtens gribes an på en anden måde, virksomhedsloggen er ment som et minimum.

Klassen møder ind på adressen på et aftalt tidspunkt. Efter ankomsten vil der være en fælles velkomst, hvor en ansat tager imod klassen. Klassen vises rundt, de ser de forskellige afdelinger og får undervejs hilst kort på de ansatte. De får korte beskrivelser af de forskellige arbejdsfunktioner, som de kommer forbi og der er mulighed for at stille spørgsmål undervejs.

Herefter vil der være en fælles samling, hvor en ansat fortæller om virksomheden, branchen, fokusområder, kerneopgaver og jobfunktioner.

Eleverne får mulighed for at stille de forberedte spørgsmål, samt selvfølgelig nye spørgsmål, der er dukket op i løbet af besøget.

Der er mulighed for at arbejde med den medbragte matematikopgave – obs! der skal aftales nærmere med Bygma om, hvordan den konkrete opgave kan gribes an.

Efter besøget skal eleverne efterbearbejde deres oplevelser ved at udfylde resten af deres virksomhedslog, hvor de reflekterer over, hvad de har oplevet og sætter egne styrker og forudsætninger i relation til dette, se bilag.

Efterbehandling kan sagtens gribes an på en anderledes måde, ovenstående er ment, som et minimum.

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af:

Bygma, Hjørring
Farøvej 29
9800 Hjørring