Styr på mekanikken

Styr på mekanikken

Uddannelse og job 4. klasse 5. klasse 6. klasse

Vil du med på besøg hos en bilforhandler og/eller et autoværksted i dit lokalområde?

Med dette forløb kommer en skoleklasse fra mellemtrinet på et klassevis virksomhedsbesøg hos en bilforhandler eller på et bilværksted i lokalområdet.

Selve forløbet ”Styr på mekanikken” kan indgå i en fagfaglig kontekst, dvs. at den enkelte lærer kan kombinere dagen med dansk-, matematik-, historie- eller engelskfaglige opgaver – forløbet kan også være en del af en emneuge ol.

Ved køb af bil skal man bl.a. tage stilling til:

  • Bilmærke
  • Funktion/størrelse
  • Drivmiddel
  • Køb eller leasing

I tillæg til overvejelserne er det skønt at have en fornemmelse for om:

  • Bilmærket er dyr i reparationer
  • Hvad koster det egentlig at have bil

”Styr på mekanikken” kan også stå alene, og der er vedlagt en virksomhedslog med forberedende og evaluerende spørgsmål.

Bilen er blevet en naturlig del af vores hverdag – de fleste familier har i dag en eller flere biler.

Bilbranchen er en central branche rundt om i verden – i Danmark og i Hjørring Kommune. Der er mange lokale bilforhandlere og dermed mange lokale arbejdspladser og jobfunktioner på alle niveauer inden for denne branche.

F.eks.:

  • autolakerer
  • pladesmed
  • medarbejder på reservedelslager
  • mekaniker
  • klargøringsmand
  • handelsassistent (bilsalg)
  • og andre..

Formålet med dette forløb er at skabe udsyn mod de forskellige jobs, der findes inden for bilbranchen og give eleverne indsigt i, hvilke kompetencer der er påkrævede i de forskellige funktioner.

Inden besøget skal eleverne researche på bilforhandleren, som de skal besøge. Det gøres ved at udfylde en virksomhedslog, se vedhæftede. (Læreren skal inden besøget udfylde de gule felter)

Det er vigtigt, at eleverne er godt forberedt på den virksomhed de skal besøge, så de kan stille gode spørgsmål undervejs i besøget. Et forslag kan være at ansvarliggøre bestemte elever at stille spørgsmål, så de tager ejerskab til at komme i dialog med bilforhandleren og de ansatte i løbet af besøget.

Forberedelsen kan sagtens gribes an på en anden måde, ovenstående er ment, som et minimum.

Klassen møder ind på adressen på et aftalt tidspunkt. Efter ankomsten vil der være en fælles velkomst, hvor en ansat tager imod klassen. Klassen vises rundt, de ser de forskellige afdelinger og får undervejs hilst hurtigt på de ansatte. De får korte beskrivelser af de forskellige arbejdsfunktioner, som de kommer forbi og der er mulighed for at stille spørgsmål undervejs.

Herefter vil der være en fælles samling, hvor en ansat fortæller om virksomheden, branchen, fokusområder, kerneopgaver og jobfunktioner.

Eleverne får mulighed for at stille de forberedte spørgsmål til forhandleren, samt selvfølgelig nye spørgsmål, der er dukket op i løbet af besøget.

Tilbage på skolen arbejder eleverne med udfyldelse af efteraktiviteterne i deres log.

Efter besøget skal eleverne efterbearbejde deres oplevelser ved at udfylde resten af deres virksomhedslog, hvor de reflekterer over, hvad de har oplevet og sætter egne styrker og forudsætninger i relation til dette, se bilag.

Efterbehandling kan sagtens gribes an på en anderledes måde, ovenstående er ment, som et minimum.

Hvis der fra klassen er en forældre, der arbejder inden for en af de besøgte funktioner, kan man evt. knytte en hale på forløbet med et forældrebesøg.

I kommunen er der mange bilværksteder og forhandlere, der kan inddrages - flere af dem er Garantipartnere, og klar på et virksomhedsbesøg.

 

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her