Skolen som arbejdsplads

Skolen som arbejdsplads

Uddannelse og job Dansk 0. klasse 1. klasse

Viden om jobfunktioner og dertilhørende arbejdsliv for ansatte på vores skole

Undervisningsforløbet giver eleverne mulighed for at gå på opdagelse på skolen og finde arbejdspladser overalt på skolen. De forskellige personalegrupper på skolen kan bruges til at belyse job og jobindhold, hvilke arbejdsopgaver har de forskellige. Måske har de arbejdsopgaver, som ikke er så synlige når vi færdes på skolen. Forløbet er opdelt i tre områder:

A) Hvad er arbejde?
B) Hvilke jobfunktioner er der på vores skole?
C) Portræt af en ansat på skolen

  • Eleven kan udtrykke egne drømme og forestillinger om voksenliv
  • Eleven har viden om roller og funktioner på arbejdsmarkedet
  • Eleven kan beskrive job fra eget nærmiljø
  • Eleven har viden om lønnet og ulønnet arbejde

 A) Hvad er arbejde?

Materialer:

- Forskellige effekter/værktøjer

- Elevark 1 (alle elevark findes under materialer)

 

Opgave 1 – fælles:

Læreren medbringer en række effekter/værktøjer. F.eks.: hammer, hårtørrer, attachémappe, blyant, kost, vinduessvaber, arbejdsdragt og en bærbar computer.

Eleverne vælger på skift en ting, som de kommenterer.

Spørgsmål til eleverne:

  • Hvilke effekter bruges til hvilke arbejdsområder?
  • Hvad er arbejde egentlig?
  • Er der forskel på lønnet og ulønnet arbejde?

 

Opgave 2 – individuel:

Eleverne tegner på elevark 1 en person, der udfører lønnet arbejde og en person, der udfører ulønnet arbejde.

 

B) Hvilke jobfunktioner er der på skolen?

Materialer:

  • Stort karton eller flipover

 

Opgave 3 – fælles:

  • Hvor mange af skolens jobtyper kan klassen i fællesskab finde frem til?

Læreren noterer på karton eller flipover til ophængning i klassen.

 

Eksempler på jobfunktioner på skolen:

  • Rengøring
  • Servicemedarbejder (pedel)
  • Skoleleder
  • Skoledistriktsleder
  • Sekretær
  • Bibliotekar
  • Lærer
  • Praktikansvarlig
  • IT-ansvarlig
  • Pædagog
  • Tandlæge
  • Tandlinikassistent
  • Psykolog
  • Socialrådgiver
  • Sundhedsplejerske
  • Uddannelsesvejleder
  • Karrierelæringsvejleder
  • Kantinepersonale o.a.

 

C) Portræt af en ansat på skolen

Materialer:

  • Elevark 2 eller A4/A5-ark
  • Materialer til laminering eller indramning
  • Elevark 3

 

Opgave 4 - individuel:

Eleverne vælger en person, der arbejder på skolen. De skal nu tegne ham/hende med nogle af de ting, der hører med til hans/hendes arbejde på elevark 2 eller på et A4- eller A5ark, som kan indrammes.

Elevernes tegninger kan eventuelt senere udstilles på biblioteket eller et andet centralt sted på skolen. Det vil se flot ud, hvis de lamineres, indrammes eller klæbes på sort papir.

 

Opgave 5 - i grupper:

Eleverne inddeles i grupper af to eller tre og får tildelt en af personerne fra tegningerne. De skal besøge personen og se, hvilke lokaler personen arbejder i.

 

Derudover skal de spørge om tre ting:

  • Hvad er dit arbejde her på skolen?
  • Hvor længe har du arbejdet på skolen
  • Hvad synes du bedst om ved dit arbejde?

 

Opgave 6 – fælles:

Eleverne fortæller i deres grupper om den person, de har været på besøg hos og dennes arbejdsopgaver for resten af klassen. Eleverne kan bruge elevark 3 som ”disposition”.

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her