Pleje, rehabilitering og omsorg

Pleje, rehabilitering og omsorg

Uddannelse og job Samfundsfag Biologi 9. klasse 10. klasse

Bliv klogere på jobfunktioner i plejesektoren!

Forløbet henvender sig til udskolingselever 9. og 10. kl., og er en kombination mellem fagene biologi, samfundsfag og uddannelse og job og der kan være et samarbejde med et lokalt plejecenter eller aktivitetscenter.

Det optimale forløb vil være en kombination af at eleverne både arbejder på skolen med praksisrelaterede opgaver og samtidig besøger et plejecenter evt. i gruppevis. Formålet vil være at eleverne understøtter deres opnåede viden fra de praksisrelaterede opgaver og samtidig ser arbejdsliv, ser ansatte i forskellige jobtyper og med forskellige funktioner og får mulighed for at stille gode spørgsmål.

Forløbet er bygget op omkring undervisningsmateriale fra “Grib erhvervsuddannelserne”.

Materialet åbner op for spørgsmål, der understøtter dels elevernes fagfaglighed og viden om forskellige erhverv, samt mulige uddannelser, der kan lede hertil. Undervejs reflekterer eleverne over arbejdspladser i deres omgivelser, der har ansatte med baggrund i det pågældende job, og de reflekterer over egne styrker og forudsætninger for at bestride jobbet. På den måde understøtter materialet didaktisk Ungegarantiens strategiske mål; udsyn og indsigt.

Formålet er gennem virksomhedssamarbejde og undervisningsmateriale, at få skabt et helheds udsyn mod jobfunktioner og dertilhørende arbejdsliv indenfor plejesektoren. Samt give eleverne indsigt i de overbygningsmuligheder, der er indenfor faget. Eleverne skal reflektere over eget niveau, samt over hvilke kompetencer den pågældende jobfunktion/uddannelse kræver.

Målet med forløbet er, at eleverne kan identificere sig med nogle arbejdsopgaverne på SOSU-området.

TV-udsendelse og Skills-opgaver er bygget op sådan, at de ligner de opgavetyper, man arbejder med på SOSU i starten af uddannelserne.

Vi har valgt en udsendelse, som fokuserer på omsorg, livskvalitet og træning (rehabilitering). Vi ønsker at vise betydningen af relationen mellem den professionelle og borgeren, og hvor vigtigt det er at kende en borgers livshistorie.

Eleverne bliver i videoen præsenteret for ældre som kommer på et dagcenter.

Når man skal hjælpe andre, er det afgørende at kunne sætte sig i den andens sted – derfor prøver eleverne selv at få hjælp til at spise. At få/give hjælp kan for mange føles meget grænseoverskridende. Hvis en elev ikke kan overskue at deltage, kan vi anbefale, at denne får rollen som observatør. Tag gerne en snak om, hvordan det mon er at have brug for andres hjælp – og hvilke etiske og faglige krav, det stiller til hjælperen.

Når man skal hjælpe en borger med KOL (Kronisk Obstruktiv Lungesygdom), giver det en større forståelse, hvis man selv har prøvet, hvordan man bliver begrænset, når man ikke kan trække vejret normalt.

Hygiejne og smittespredning er meget centrale emner i vores uddannelser, så de er også taget med her.

Træk en hale på forløbet indenfor emnet Uddannelse og Job, og lad eleverne arbejde med før, under og efter aktiviteterne for at øge deres refleksioner over jobfunktioner, uddannelsesveje og evt. andre muligheder inden for plejesektoren.

Generel forberedelse:

Eleverne bruger www.ug.dk til at undersøge og få viden om den specifikke uddannelse, forløbet drejer sig om (søg på uddannelsen, vælg den grønne bjælke). Eleven læser

  • Intro
  • Faktaboks
  • Fanen om uddannelse
  • Ser filmen, hvis denne er tilknyttet

Dette kan suppleres med at læse om jobfunktionen (lilla bjælke).

Forberedelse før besøg:

Eleverne forbereder spørgsmål til besøget. Find på mindst tre spørgsmål om jobfunktionen og uddannelsen, som du gerne vil vide noget om.

Målet er at tage udgangspunkt i elevernes nysgerrighed og at besøget tager udgangspunkt i det, eleverne oplever som vigtigt i forhold til det specifikke fagområde.

Undervisningsforberedelse:

Nødvendige materialer:

Yoghurt, sugerør, balloner, håndsprit

Læreren faciliterer elevernes opgaveløsning, understøtter eleverne i deres refleksioner over de spørgsmål, der er stillet i før-fasen og laver observationer undervejs, som grundlag for en snak om elevernes læring i efter-fasen.

Spørgsmål til eleverne - når du løser opgaven, skal du overveje følgende undervejs:

  • Hvad er interessant for dig i denne opgave?
  • Hvad er udfordrende for dig i denne opgave?
  • Hvad er du god til i denne opgave?
  • Hvilke andre overvejelser gør du dig?

Beskrivelse af selve undervisningen, samt opgaver er stillet i nedenstående links. Materialet kan også findes, som filer på sitet.

Pleje, rehabilitering og omsorg - hele forløbet (s. 120 - 127)

Eleven kan notere sine refleksioner og oplevelser ind i deres studievalgsportfolio, når spørgsmålene er besvaret.

Spørgsmål til eleverne ift. opgavedelen:

  • Hvad var interessant for dig i denne opgave?
  • Hvad var udfordrende for dig i denne opgave?
  • Hvad var du god til i denne opgave?
  • Hvad var dine job forestillinger før opgaven, og hvad tænker du efter, at du har løst opgaven?
  • Hvad vil du gerne vide mere om vedrørende jobbet/ uddannelsen?
  • Hvad vil være vigtigt for dig i et arbejdsliv?

Spørgsmål til eleverne ift. besøget:

  • Hvad oplevede du?
  • Hvordan stemmer det billede, du nu har af jobbets funktioner, opgaver og typer af ansatte, overens med den forestilling, du havde om jobbet inden besøget?
  • Forestil dig at du er ansat i jobbet. Hvad tror du, vil være det sværeste /nemmeste for dig?
  • Hvad synes du var mest interessant ved jobbet? Og mindst interessant?

Læreren kan også vælge, at eleverne formidler på baggrund af endt virksomhedsbesøg for andre (forældre, naboklassen, yngre elever eller andre)

Efterbehandlingen og refleksions delen kan munde ud i en eller anden form for produkt.

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her