På landtur

På landtur

Uddannelse og job Matematik Natur/teknologi Dansk Billedkunst 2. klasse 3. klasse

Jens Hansen havde en bondegård, iya, iya åh

Med dette forløb kommer en skoleklasse fra 2. eller 3. kl. på et klassevis virksomhedsbesøg hos en landmand – det kan være med mælke-, kød-, pelsdyr-, æg- eller planteavlsproduktion for øje.

Der kan laves et eller flere gårdbesøg hos forskellige typer af landmænd. Det kan være en mulighed at inddrage forældre til kørsel samt være den ekstra hånd under besøget. Forældre kan blive beriget med opdateret udsyn og branchekendskab.

Selve forløbet ”På landtur” kan indgå i en fagfaglig kontekst, dvs. at den enkelte lærer kan kombinere dagen med dansk-, matematik-, natur og teknologi- eller billedkunstfaglige opgaver – forløbet kan også være en del af en emneuge ol.

Der ligger mere materiale på Skoletjenesten.

”På landtur” kan også stå alene, og der er vedlagt en virksomhedslog med forberedende og evaluerende spørgsmål.

De danske landbrug ser vi tit på nyhedsscenen bl.a. i forbindelse med miljø-, dyrevelfærd-, klima- og økologidebatter. Landbruget er en essentiel kilde til produktion af vores forbrugsefterspørgsel. De leverer en stor del af vores fødevarer, foder til husdyr, energikilder - korn og halm som brændsel og råvarer til tekstilproduktion.

Alt i alt en stor og væsentlig branche, som fortjener en præsentation og et udforskende besøg, hvor eleverne selv får lov at se og opleve. Også lokalt tilbyder branchen mange forskellige typer at job- og uddannelsesmuligheder, bl.a.:

- landbrugsassistent

- landmand med speciale

- jordbrugsmaskinfører

- produktionsleder

- agrarøkonom

- og rig mulighed for videre uddannelse

Formålet med dette forløb er at skabe udsyn mod de forskellige typer af landbrug og dertilhørende jobfunktioner, der findes og lade eleverne reflektere over, hvilke kompetencer der er vigtige for at arbejde indenfor den branche.

Inden besøget skal eleverne researche på landbruget som arbejdsplads.

Det gøres fælles på klassen - der kan f.eks. ses en film fra Skoletjenesten.

- der kan tages udgangspunkt i Poul Kjøllers sang ”Bondemanden” se evt. på Youtube eller brug den vedhæftede sangtekst. Klassen synger sangen og snakker om, hvad bondemanden, han laver i sangen. Der kan snakkes lidt om den tid sangen er skrevet i og hvordan maskinerne har overtaget nogle af opgaverne i det moderne konventionelle landbrug.

- udfylde virksomhedsloggen, se vedhæftede. (Læreren skal inden besøget udfylde de gule felter) Det er vigtigt, at eleverne er godt forberedt, så de kan stille gode spørgsmål undervejs på besøget. Forberedelsen kan sagtens gribes an på en anden måde.

Klassen møder ind på adressen på et aftalt tidspunkt. Efter ankomsten vil der være en fælles velkomst, hvor en ansat tager imod klassen. Klassen vises rundt på gården, der gives en løbende beskrivelse af de ting, som de kommer forbi, og der er mulighed for at stille spørgsmål undervejs. Hvis man har mulighed for at lave en praksisrettet opgave, kan det være en rigtig god idé. Det kunne f.eks. være at afprøve en fodring, rengøre en boks – en opgave, som er gængs for den pågældende landbrugstype. Herefter vil der være en fælles samling, hvor en ansat fortæller om gården, branchen, ansatte og deres jobfunktion på gården. Eleverne får mulighed for at stille de forberedte spørgsmål samt selvfølgelig nye spørgsmål, der er dukket op i løbet af besøget. Tilbage på skolen arbejder eleverne med udfyldelse af efteraktiviteterne i deres log.

Efter besøget skal eleverne efterbearbejde deres oplevelser ved at udfylde resten af deres virksomhedslog, hvor de reflekterer over, hvad de har oplevet og sætter egne styrker og forudsætninger i relation til dette, se bilag. Efterbehandling kan sagtens gribes an på en anderledes måde, ovenstående er ment, som et minimum.

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her