Motor Mille på maskintur

Monstertruck

Motor Mille på maskintur - Monster truck

Uddannelse og job Dansk Billedkunst 0. klasse 1. klasse 2. klasse 3. klasse

Vi elsker store maskiner!

Dette undervisningsforløb er ét i en række forløb inden for serien ”Motor Mille på maskintur”. Forløbene tager afsæt i de små film, Ramasjanghelten, Motor Mille, har lavet, hvor hun skal lære at betjene forskellige maskiner. Undervisningsforløbet kobler fra Motor Milles møde med maskinerne til erhverv, hvor man bruger maskinerne, i dette tilfælde en monster truck. Der linkes direkte til filmene på dr.dk.

Materialerne kan bruges enkeltvis eller som en kæde af små forløb med fokus på uddannelse og job. De egner sig dermed både til et længere forløb over et helt skoleår, hvor man hver uge sætter det timeløse fag ”uddannelse og job” på skemaet eller til korte forløb, der kan bruges enkeltvis, f.eks. som vikarmateriale.

I tilknytning til materialet er indlagt diverse fagfaglige opgaver, typisk inden for det danskfaglige område. Mange steder er der dog rig mulighed for at supplere yderligere med matematikfaglige opgaver.

Man kan og bør tilpasse materialet efter deltagerforudsætninger og tidsmæssige rammer.

Materialet indeholder i sin helhed 10 forskellige forløb:

Skraldebil, brandbil, dumper, gravko, asfaltudlægger, flishugger, grødehøster, helikopter, speedbåd og monster truck.

Formålet med forløbet ”Motor Mille på maskintur” er at understøtte elevernes forståelse og viden om forskellige erhverv, der gør brug af store maskiner til at løse arbejdsopgaver med. I mødet med maskinerne reflekterer eleverne over måder at fungere i jobbene på, bl.a. gennem praksisfaglige opgaver til illustration af centrale kompetencer. De reflekterer tillige på et indledende niveau over egne styrker, interesser og forudsætninger for et job, hvor man arbejder med de forskellige maskiner.

På den måde understøtter materialet didaktisk Ungegarantiens strategiske mål; udsyn og indsigt samt kompetencemål inden for uddannelse og job.

Der er ikke krav om en bestemt forberedelse til afvikling af forløbene. Dog kan det som altid være en god idé at lade eleverne starte med en brainstorming på, hvad de allerede ved om den maskine, der er i fokus. Alternativt kunne man lade billeder af jobs, hvor man bruger maskinen ligge fremme i klassen, så eleverne skulle stille spørgsmål til og ud fra dette gætte, hvilken maskine de skal lære mere om.

Materialet er udviklet med tanke på, at det også skal kunne anvendes som fjernundervisningsmateriale og spontant som vikarmateriale, og forberedelse er derfor ikke påkrævet for gennemførelse af forløbet i en kontekst, der understøtter elevernes karrierelæring.

Eleverne skal bruge en tilgængelig pc/ipad med netadgang.

Eleverne ser filmen og arbejder herefter med opgaverne til filmen, se nærmere i de enkelte materialer.

Opgaverne består dels i forståelsesafklarende eller refleksive spørgsmål til filmen og dels i diverse tilknyttede opgaver med et fagfagligt afsæt, især inden for dansk, men i dette materiale kommer også billedkunst i spil.

Opgaverne kan gennemgås i klassen, eller der kan gives individuelle instruktioner på distancen. Som fjernundervisningsmateriale vil en vis forældrestyring dog være nødvendig.

Forløbet kan med fordel suppleres med virksomhedsbesøg. Skolens karrierelæringsvejleder kan hjælpe med at facilitere relevante virksomhedsbesøg i tilknytning til materialet og dermed bidrage til at trække materialet nærmere en lokal kontekst.

Materialet kan endvidere suppleres med forældrebesøg i klassen, hvis man har forældre i netværket, der bestrider nogle af de behandlede jobs.

Der kan samles op på forløbet på klassen eller gennem individuel feedback.

En yderligere efterbearbejdning end, hvad der allerede ligger i materialet er ikke nødvendig, men som nævnt kan supplerende virksomhedsbesøg eller forældrebesøg pege i retning af en efterbearbejdning af jobbene i en lokal kontekst.

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her