Dette undervisningsforløb består af en række af mindre forløb inden for serien ”Motor Mille og uniformerne”.
Forløbet tager afsæt i de små film, DR Ramasjang har lavet, hvor Motor Mille besøger forskellige erhverv, der bruger uniform. Der linkes direkte til filmene på dr.dk.
Materialet kan bruges enkeltvis eller som en kæde af små forløb med fokus på "Uddannelse og job". Det egner sig dermed både til et længere forløb over et helt skoleår, hvor man hver uge sætter ”Uddannelse og job” på skemaet, eller det egner sig til korte forløb, der kan bruges enkeltvis, f.eks. som vikarmateriale. Man kan naturligvis skære til og fra i materialet, alt efter hvor meget tid, man har til rådighed og alt efter deltagerforudsætninger.
Materialet har været anvendt som fjernundervisningsmateriale under coronaperioden og kan dermed ligeledes anvendes som fjernundervisningsforløb.
Da materialet spænder over 0. kl. – 3. klasse vil det være en forudsætning, at læreren foretager en sidste niveautilpasning.
Materialet åbner op for spørgsmål, der understøtter elevernes forståelse og viden om forskellige erhverv. Undervejs reflekterer eleverne over forskellige måder at fungere i jobs med omdrejningspunkt omkring hjælperfunktioner. De reflekterer på et indledende niveau over egne styrker og interesser. På den måde understøtter materialet didaktisk Ungegarantiens strategiske mål; udsyn og indsigt.
Materialet indeholder 8 forskellige forløb bygget op over erhvervene: Politi, helikopterredder, flybrandmand, livredder, skorstensfejer, soldat, ambulanceredder og livvagt.