Mød mester og lærling

Business

Mød mester og lærling - Business

Uddannelse og job Matematik Håndværk og design Dansk Billedkunst 7. klasse 8. klasse 9. klasse 10. klasse

Bliv klogere på erhvervsfaglige fag og job

Dette forløb er et kortere forløb med et gæstebesøg i undervisningen af en mester og dennes lærling. Forløbet kan stå alene som en aktivitet inden for ”Uddannelse og job” eller uddannelse og job i kombination med f.eks. håndværk og design eller matematik, hvor man trækker salgsassistent eller blomsterdekoratør ind i undervisningen. Man kan også bruge forløbet som en række af forløb med fokus på erhvervsuddannelserne inden for området.

Relevante og lokalt forankrede fag at trække ind kunne f.eks. være nedenstående:

  • Business
  • Salgsassistent (Evt. med brancheprofil kolonial, tekstil, elektronik, sport og fritid, sko...)
  • Blomsterdekoratør
  • Dekoratør / visual merchandiser

Formålet med besøget er at give eleverne et indblik i, hvilke erhvervsfaglige fag og job, der findes på arbejdsmarkedet med fokus på det lokale.

Eleverne vil få en større forståelse for, hvordan en hverdag ser ud for en faglært inden for business. De får kendskab til, hvad det vil sige at være i lære, hvilke typer af opgaver man udfører, og hvilken løn man får. Dertil vil de høre mere om, hvilke lokale virksomheder der ansætter medarbejdere inden for faget og hvad der lægges vægt på i rekrutteringen.

Som en del af synliggørelsen af erhvervsuddannelserne som muligt springbræt til videregående uddannelse vil det være et underliggende formål at udvide elevernes kendskab til en faglært vej ind i en videregående uddannelse. Det kan f.eks. være salgsassistenten, der bliver handels- eller markedsføringsøkonom.

Det er væsentligt, at eleverne forbereder sig inden besøget for at få mest muligt ud af aktiviteten.

Man kan ifm. forberedelsen gøre brug af log til gæstebesøg.

Lærerne er til stede med klassen under hele forløbet og deltager aktivt i at få faciliteret spørgsmål til gæsterne. Det er vigtigt at eleverne er godt forberedt på besøget og bevidste om, hvilke typer af spørgsmål de kan stille gæsterne.

Der skal være PC og projektor + lærred til rådighed.

Mesteren og lærlingen holder oplæg om jobbet inden for deres fag. De vil være forberedt på det ønskede indhold af skolens karrierelæringsvejleder inden besøget. Læreren kan dermed indgive særlige ønsker til karrierelæringsvejlederen. Ellers vil et almindeligt indhold komme omkring følgende:

  • Hvilken virksomhed repræsenterer gæsterne?
  • Hvad kendetegner branchen?
  • Hvilke typiske opgaver udføres?
  • Hvornår på året er der mest travlt? Hvorfor?
  • Hvilke forudsætninger er vigtige for jobbet?
  • Hvad betyder dansk og matematik i hverdagen?
  • Gæsternes egne historier om deres uddannelsesvej?
  • Lærlingens valghistorie, hvordan greb han/hun valget an?
  • Hvad har overrasket?
  • Hvordan opleves det at gå på en vekseluddannelse (teori-praktik)
  • Hvordan er ungdomslivet, når man er lærling sat over for at være skoleelev?
  • Hvilke opgaver giver og suger energi?
  • Hvordan er arbejdstiderne, når man arbejder inden for business?
  • Hvad er drømmene for fremtiden?
  • Hvad lægger mester vægt på, når han/hun skal rekruttere nye lærlinge?
  • Hvilke muligheder for videre uddannelse er der?

 Hvis gæsterne har mulighed for at lave en praksisrettet opgave eller en lille caseopgave med eleverne vil det altid være en god krølle på formidlingen af faget. Dette kan aftales nærmere i forbindelse med kontakten til mesteren.

Et typisk besøg varer 60 – 90 min.

Efter besøget af mesteren og lærlingen arbejder eleverne med at udfylde deres log, hvor der er indarbejdet spørgsmål, der fremmer karrierelæringen.

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her