Skolerne planlægger selv transport til og fra. Elevernes lærer forventes at deltage.
Hvis en særlig forberedelse er påkrævet, vil det fremgå af beskrivelsen i de enkelte forløb i kataloget.
Ønsker man at inddrage fælles mål for Uddannelse og job kan man lave en indflyvning til det gymnasium, man skal besøge. Her kunne man f.eks. arbejde med inspiration i følgende spørgsmål:
- Hvad ved vi allerede om den gymnasiale retning/institution, vi skal besøge?
- Hvilke typer af jobs, tror vi, man kan få med udgangspunkt i den givne gymnasiale uddannelse?
- Hvilket fag er det faglige forløb udsprunget af?
- Hvordan tror vi, at undervisningen i det pågældende fag på gymnasiet adskiller sig fra undervisningen i faget i grundskolen?
- Hvordan tror vi, lærerne på gymnasiet er anderledes end lærerne i grundskolen?
- Hvad er forskellen på uddannelse som folkeskolelærer og gymnasielærer?
- Hvilke spørgsmål ønsker vi at få besvaret om det at være elev på det pågældende gymnasium?