Eleverne skal være videbegærlige og stræbsomme.
Opgaverne, der skal løses, kræver, at man selv søger den viden, man har brug for, og selv tager initiativet til at lave en arbejdsplan, der holder. Man får brug for fagkundskaber indenfor samfundsfag, matematik, geografi, dansk og engelsk.
Den vigtigste egenskab er dog, at man kan finde ud af at samarbejde i en gruppe. Alle elever skal således på forhånd være opdelt i grupper af 4-5 elever. Hver gruppe udpeger en leder, som er den elev der har overblikket over opgavelæsningen i løbet af dagen.
Alle skal have en bærbar computer til rådighed og have adgang til internettet, uden dette kan opgaverne ikke løses. Læreren skal inden spillets start introducere eleverne til Flyvevåbnet og Air Transport Wing, samt undersøge hvilken rolle Danmark har i NATO og FN.
Forventninger til skole:
- Sørger for frokost til x-antal ATW medarbejdere.
- Stiller med minimum 1 lærer (som følger klassen hele dagen)
- De voksne deltager aktivt i forløbet, samt hjælper eleverne.
- Forberede deltagelse før besøget.
- Undersøg hvilken virksomhed ATW er.
- Alle elever skal have adgang til computer.
- Eleverne arbejder med spillet fra kl. 08:00 - 14:00
- Et opstartslokale og afslutningslokale til fælles briefing, der kan rumme alle elever (inkl. whiteboard/magnettavle + projektor)
Forventninger til læreren:
- Det forventes, at læreren sørger for, at alle elever deltager i undervisningen. Skulle en elev ikke være i stand til at gennemføre dagen, er det lærerens opgave at finde et alternativ til eleven.