Air Transport Wing

Missionsspil

Missionsspil - Air Transport Wing

Uddannelse og job Matematik Samfundsfag Geografi Engelsk Dansk 9. klasse 10. klasse

Vi bliver klogere på de mange uddannelses-, job- og karrieremuligheder i Forsvaret

Evakuer en ebola-patient i Sierra Leone! Medarbejdere fra Air transport Wing (Flyvestation Aalborg) faciliterer et virkelighedsnært spil, hvor eleverne skal løse en evakueringsopgave af en ebola-patient. Spillet er bygget op om en autentisk evakuering, og er sammensat så fagligheder, viden og færdigheder spiller sammen.

Formålet med spillet er at give eleverne et indblik i, hvilke fagligheder man skal bruge for at arbejde i Forsvaret, samt udvide elevernes kendskab til Forsvarets opgaver og rolle i samfundet. Ydermere har spillet til formål at give eleverne kendskab til en af Nordjyllands største arbejdspladser, Air Transport Wing på Flyvestation Aalborg.

Eleverne skal være videbegærlige og stræbsomme.

Opgaverne, der skal løses, kræver, at man selv søger den viden, man har brug for, og selv tager initiativet til at lave en arbejdsplan, der holder. Man får brug for fagkundskaber indenfor samfundsfag, matematik, geografi, dansk og engelsk.

Den vigtigste egenskab er dog, at man kan finde ud af at samarbejde i en gruppe. Alle elever skal således på forhånd være opdelt i grupper af 4-5 elever. Hver gruppe udpeger en leder, som er den elev der har overblikket over opgavelæsningen i løbet af dagen.

Alle skal have en bærbar computer til rådighed og have adgang til internettet, uden dette kan opgaverne ikke løses. Læreren skal inden spillets start introducere eleverne til Flyvevåbnet og Air Transport Wing, samt undersøge hvilken rolle Danmark har i NATO og FN.

Forventninger til skole:

  • Sørger for frokost til x-antal ATW medarbejdere.
  • Stiller med minimum 1 lærer (som følger klassen hele dagen)
  • De voksne deltager aktivt i forløbet, samt hjælper eleverne.
  • Forberede deltagelse før besøget.
  • Undersøg hvilken virksomhed ATW er.
  • Alle elever skal have adgang til computer.
  • Eleverne arbejder med spillet fra kl. 08:00 - 14:00
  • Et opstartslokale og afslutningslokale til fælles briefing, der kan rumme alle elever (inkl. whiteboard/magnettavle + projektor)

 

Forventninger til læreren:

  • Det forventes, at læreren sørger for, at alle elever deltager i undervisningen. Skulle en elev ikke være i stand til at gennemføre dagen, er det lærerens opgave at finde et alternativ til eleven.

Spillet starter med en grundlæggende præsentation af virksomheden samt undervisere og spillets regler, som skaber grundlag for opgaveløsningen.

Opgaven indeholder en samfundsfaglig beskrivelse af en situation, hvor en ebolasmittet dansker skal hentes i Sierra Leone og flyves hjem til Danmark. Eleverne skal nu på eget initiativ indsamle de oplysninger om virksomhedens kapacitet, som er nødvendige for at lave en operativ plan for denne transport, hvilket både kræver sprogkundskaber i engelsk og beregninger af flyvetid, brændstofforbrug og strategiske ruter. Inden eleverne når deres deadline sker der forskellige situationsændringer i form af ny information, som vanskeliggør deres planlægning. Grupperne vil opleve, at de kan blive nødt til overveje deres prioriteter og muligvis lægge en ny plan.

Når tiden er gået, fortæller vi om den rigtige mission og sammenligner den med elevernes løsninger. Den rigtige mission skal ikke betragtes som en facitliste til løsningerne, men er blot et udgangspunkt man kan forholde sig til. Vi ønsker at gå i dialog med eleverne om, hvilke konsekvenser der kan være ved de forskellige beslutninger, der er truffet undervejs.

Efter spillet kan følgende temaer drøftes, og reflekteres over ift. egne kompetencer:

  • Kendskab til job i forsvaret
  • Viden om Forsvarets opgaver og rolle i samfundet
  • Kendskab til faglige forudsætninger for at arbejde i Forsvaret

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her