Klassen deles om nødvendigt i to grupper med en lærer koblet på hver af grupperne. Den ene gruppe har virksomhedsbesøg om formiddagen, mens den anden gruppe gennemfører deres besøg samme sted om eftermiddagen. Fra morgenstunden laves en fælles forberedelse af besøget gennem brug af virksomhedsloggen og forberedelse af spørgsmål til besøget.
Et virksomhedsbesøg er planlagt til at vare ca. 60-90 min.
Besøg i modetøjsforretning
Eleverne besøger en udvalgt modetøjsforretning, hvor værten holder et oplæg på 20 min. Herefter gives eleverne en konkret opgave de skal løse på 30 min. Til sidst samles op med afrunding, hvor eleverne får mulighed for at få stillet deres forberedte spørgsmål.
Indholdet i oplægget bør komme omkring følgende:
- Værtens egen historie om, hvorfor han/hun valgte at arbejde i en modetøjsforretning
- Hvad er GYS, GUF og GAB opgaverne?
- Hvordan er arbejdstiderne, når man arbejder i en butik – og hvordan hænger det sammen med familie og fritid?
- Hvad er værtens drømme for fremtiden?
- Hvad er forretningens historie?
- Hvis der er tale om en butikskæde, hvad betyder det så at være en del af en kæde?
- Hvad skal man være god til for at arbejde i en modetøjsbutik?
- Hvad lægger forretningen vægt på, når de ansætter nye medarbejdere?
Forslag til praksisrettet opgave:
- Små grupper laver en stafet, hvor de lægger t-shirts sammen
- Små grupper arbejder med at klæde en bar mannequin på på tid
- Eleverne får tildelt et butiksvindue, som de skal dekorere med et udvalg af varer
Besøg i skotøjsforretning
Eleverne besøger en udvalgt skotøjsforretning, hvor værten holder et oplæg på 20 min. Herefter gives eleverne en konkret opgave de skal løse på 30 min. Til sidst samles op med afrunding, hvor eleverne får mulighed for at få stillet deres forberedte spørgsmål.
Indholdet i oplægget bør komme omkring følgende:
- Værtens egen historie om, hvorfor han/hun valgte at arbejde i en skoforretning
- Hvad er GYS, GUF og GAB opgaverne?
- Hvordan er arbejdstiderne, når man arbejder i en butik – og hvordan hænger det sammen med familie og fritid?
- Hvad er værtens drømme for fremtiden?
- Hvad er forretningens historie?
- Hvis der er tale om en butikskæde, hvad betyder det så at være en del af en kæde?
- Hvad skal man være god til for at arbejde i en skobutik?
- Hvad lægger forretningen vægt på, når de ansætter nye medarbejdere?
Forslag til praksisrettet opgave:
- Små grupper laver en stafet, hvor de konkurrerer om at stable skotøjsæsker uden at de vælter.
- Små grupper arbejder med at sortere en bunke sko i model og størrelse, så alle par til sidst har fundet hinanden og kan udstilles
- Eleverne får tildelt et lille område af butikken, hvor de skal lave en præsentabel vareopsætning
Besøg hos guldsmed / smykkeforretning
Eleverne besøger en udvalgt smykkeforretning, hvor værten holder et oplæg på 20 min. Herefter gives eleverne en konkret opgave de skal løse på 30 min. Til sidst samles op med afrunding, hvor eleverne får mulighed for at få stillet deres forberedte spørgsmål.
Indholdet i oplægget bør komme omkring følgende:
- Værtens egen historie om, hvorfor han/hun valgte at arbejde i en smykkeforretning
- Hvad er GYS, GUF og GAB opgaverne?
- Hvordan er arbejdstiderne, når man arbejder i en butik – og hvordan hænger det sammen med familie og fritid?
- Hvad er værtens drømme for fremtiden?
- Hvad er forretningens historie?
- Hvis der er tale om en butikskæde, hvad betyder det så at være en del af en kæde?
- Hvad skal man være god til for at arbejde i en smykkeforretning?
- Hvad lægger forretningen vægt på, når de ansætter nye medarbejdere?
Forslag til praksisrettet opgave:
- Eleverne prøver at pudse noget sølvtøj, der trænger
- Eleverne prøver at lave en ørepiercing på et testmateriale
- Små grupper arbejder med at sortere en bunke øreringe og lægge dem pænt i æske
- Eleverne får tildelt et lille område af butikken, hvor de skal lave en præsentabel vareopsætning
Besøg hos brilleforretning/optiker
Eleverne besøger en udvalgt brilleforretning, hvor værten holder et oplæg på 20 min. Herefter gives eleverne en konkret opgave de skal løse på 30 min. Til sidst samles op med afrunding, hvor eleverne får mulighed for at få stillet deres forberedte spørgsmål.
- Værtens egen historie om, hvorfor han/hun valgte at arbejde i en brilleforretning
- Hvad er forskellen på salgsassistentens opgave og optometristens?
- Hvad er GYS, GUF og GAB opgaverne?
- Hvordan er arbejdstiderne, når man arbejder i en butik – og hvordan hænger det sammen med familie og fritid?
- Hvad er værtens drømme for fremtiden?
- Hvad er forretningens historie?
- Hvis der er tale om en butikskæde, hvad betyder det så at være en del af en kæde?
- Hvad skal man være god til for at arbejde i en brilleforretning?
- Hvad lægger forretningen vægt på, når de ansætter nye medarbejdere?
Forslag til praksisrettet opgave:
Eleverne får et minikursus i brillestyling.
- Hvilken form mv. passer bedst til hvilke ansigtsformer?
- Hvilke farver passer bedst til hvem?
Eleverne deles herefter i grupper på 3. De vælger en ”model” i gruppen. De to øvrige i gruppen skal nu ud fra den viden, de fik gennem kurset, finde det rette brillestel til modellen ud fra et udvalg præsenteret af butikken.
Gruppen skal argumentere for, hvorfor de valgte det givne stel.
Eleverne får tildelt et lille område af butikken, hvor de skal lave en præsentabel vareopsætning
Besøg hos frisør
Eleverne besøger en udvalgt frisør, hvor værten holder et oplæg på 20 min. Herefter gives eleverne en konkret opgave de skal løse på 30 min. Til sidst samles op med afrunding, hvor eleverne får mulighed for at få stillet deres forberedte spørgsmål.
- Værtens egen historie om, hvorfor han/hun valgte at arbejde som frisør
- Hvad er GYS, GUF og GAB opgaverne?
- Hvordan er arbejdstiderne, når man arbejder i en frisør – og hvordan hænger det sammen med familie og fritid?
- Hvad er værtens drømme for fremtiden?
- Hvad er salonens historie?
- Hvad skal man være god til for at arbejde som frisør?
- Hvad lægger forretningen vægt på, når de ansætter nye medarbejdere?
Forslag til praksisrettet opgave:
- Eleverne får et minikursus i at flette. De deles herefter i grupper på 3. De vælger en ”model” i gruppen. De to øvrige i gruppen skal nu ud fra den viden, de fik gennem kurset lave en fletning på modellen.
- Eleverne får et minikursus i at lave en god hårvask. De deles herefter i grupper som ovenfor og vælger en model, der skal afprøve en hårvask og efterfølgende føn.
- Eleverne får tildelt et lille område af salonen, hvor de skal lave en præsentabel vareopsætning med hårprodukter