Introduktion, der kan gives til eleverne, når emnet begyndes. (ca 15-20 min)
Anbring en genstand der er relateret til månedens job, og spørg eleverne, om de kan finde noget i klassen, der normalt ikke er der. Når de har fundet det, tales der om hvad det kan være, og hvad det måske bruges til.
Tal med klassen om I skal have besøg af en, der har dette måneds job, og at der hver måned vil gemme sig en ting i klasseværelset.
Tal med klassen om, hvad man kan spørge de personer, der besøger klassen om. Hvad det er vigtigt at være opmærksom på og lære af den person, der er på besøg.
Idé: Fortæl forældrene om aktiviteten på det første forældremøde, se om nogle af dem har mulighed for at være månedens job. Skriv besøgene af månedens job i klassens kalender, så forældrene har mulighed for at spørge ind til det hjemme. Tag (efter aftale) billede af oplægsholderen, når han eller hun fortæller klassen om månedens job. Hæng det op på opslagstavlen i klassen, så man hele året igennem kan se, hvilke job der har været på besøg.
Ideer til genstande der repræsenterer et job: En bog med en stregkode – bibliotekaren Præstekrave – præsten En tommestok – tømreren En rulle ledning – elektrikeren Stetoskop – lægen En pose korn – landmanden Et rugbrød – bageren