Konfirmation, nonfirmation, overgangsfest

Konfirmation, nonfirmation, overgangsfest

Uddannelse og job Kristendomskundskab Dansk 7. klasse

Hvem er med til at skabe en uforglemmelig dag - og hvad laver de?

I 7. kl. fylder konfirmation, nonfirmation, overgangsfest rigtig meget for de fleste elever. Dette undervisningsforløb tager udgangspunkt i de personer/aktører, der på den ene eller anden måde er med til, at give 7. kl. eleverne en fantastisk god og uforglemmelig dag.

Lad eleverne få udsyn og kendskab til alle de typer af job/karrierer, der er på spil i kulissen både før, under og efter deres dag.

Materialet er udviklet til at dække de perioder, hvor der er ”huller” i konfirmationsforberedelsestimerne hos præsten, og eleverne dermed er tilbage på skolerne.

Forløbet kan gribes an på mange forskellige måder, individuelt- eller gruppearbejde, fra et relativt kort forløb til et længerevarende forløb, hvor man hver uge sætter det timeløse fag ”Uddannelse og Job” på skemaet.

Undervejs reflekterer eleverne over arbejdspladser i deres omgivelser, der har ansatte med baggrund i det pågældende job, og de reflekterer over egne styrker og forudsætninger for at bestride jobbet. På den måde understøtter materialet didaktisk Ungegarantiens strategiske mål, udsyn og indsigt. Fokus i forløbet er tænkt på job, arbejdspladser og ansatte – ikke en stationær opgave om at finde uddannelseskrav og uddannelsesvej.

Lad eleverne få udsyn/kendskab til alle de typer af job/karrierer, der er på spil for at give dem en god og uforglemmelig dag.

Undervejs reflekterer eleverne over arbejdspladser i deres omgivelser, der har ansatte med baggrund i det pågældende job, og de reflekterer over egne styrker og forudsætninger for at bestride jobbet.

På den måde understøtter materialet didaktisk Ungegarantiens strategiske mål, udsyn og indsigt.

Fokus i forløbet er tænkt på job, arbejdspladser og ansatte – ikke en stationær opgave om at finde uddannelseskrav og uddannelsesvej.

Læreren er facilitator og udfordrende i forhold til, at eleverne arbejder med individuelle interesser og fordybelser i emnet.

Start med en brainstorm over hvilke erhverv, der er i spil i forbindelse med ELEVERNES konfirmation. Skriv dem op på tavlen. F.eks.

  • Præst
  • Kordegn
  • Kirketjener
  • Organist
  • Graver (anlægsgartner)
  • Kok
  • Ernæringsassistent
  • Tjener
  • Butiksassistent
  • Beklædningshåndværker
  • Frisør
  • Designer
  • Eventkoordinator
  • Buschauffør
  • Bankfunktionær (finansuddannelsen)
  • Sangskriver, musiker
  • Fotograf
  • (Blå mandag……) måske har eleverne flere erhverv.
    Der kan arbejdes individuelt, parvis eller gruppevis afhængig af formål, tid, klassestørrelse og antal af erhverv.

UddannelsesGuiden kan eleverne læse en beskrivelse af jobbet, portræt af en ansat, samt oplysninger om uddannelsesvejen. De skriver navnet på erhvervet i søgefeltet. På youtube ligger der mange eksemplariske videoer: - Det fede ved mit fag (+ fag) - Hvad kan jeg blive - Rasmus Brohave

Fordel de forskellige erhverv på klassen/grupperne, eller lad eleverne vælge et vist antal erhverv. Eleverne fordyber sig i “deres” erhverv – dykker med i arbejdsopgaver, arbejdsfunktioner, arbejdsforhold, lokale virksomheder, hvad skal man være god til i jobbet, er det et job for mig (hvorfor/hvorfor ikke)… osv.

Kontakt til og interview af en person, som er indenfor “deres” erhverv - skitser en arbejdsdag, arbejdsopgaver, den ansattes daglige funktion og karrierevej o.l. (Udarbejd på forhånd en interviewguide) Inviter en eller flere af personer til at komme og fortælle om deres erhverv eller lad eleverne tage på arbejdspladsbesøg. Der er også mulighed for at hele klassen tager afsted på virksomhedsbesøg, skolens karrierelæringsvejleder kan være behjælpelig med at få kontakt til en aktuel arbejdsplads/virksomhed, samt arrangere et besøg.

Eleverne laver små oplæg for hinanden om ”deres” job. Det kan være power points, plancher, film, tegninger, collager eller noget helt andet, afhængigt af, hvor meget tid man ønsker at bruge på produktet og de efterfølgende fremlæggelser. Gennem hele forløbet kan der arbejdes med appen ”Book Creator” på skoletube. Så hver enkelt elevs research omkring ”egen fest” bliver dokumenteret og gemt til dem selv.

Individuel afslutning – elevens ”egen-evaluering” Hvordan er forløbet her gået? Hvad har jeg fået ud af dette undervisningsforløb? Hvordan kan jeg selv tænke mig at arbejde? Hvilke ønsker og planer har jeg selv – herunder mine interesser og mine styrker? God fornøjelse.

Eleverne laver små oplæg for hinanden om ”deres” uddannelse. Det kan være power points, plancher, film, tegninger, collager eller noget helt andet, afhængigt af, hvor meget tid man ønsker at bruge på produktet og de efterfølgende fremlæggelser.

Gennem hele forløbet kan der arbejdes med appen ”Book Creator” på skoletube. Så hver enkelt elevs research omkring ”egen fest” bliver dokumenteret og gemt til dem selv. ”Egen-evaluering” hvordan kan jeg selv tænke mig at arbejde? Hvad er jeg god til? Hvad interesserer mig? Hvilke ønsker og planer har jeg selv?

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her