Inden besøget skal eleverne researche på caféen, som de skal besøge. Det gøres ved at udfylde en virksomhedslog, se vedhæftede. (Læreren skal inden besøget udfylde de gule felter)
Det er vigtigt, at eleverne er godt forberedt på den café de skal besøge, så de kan stille gode spørgsmål undervejs i besøget. Et forslag kan være at ansvarliggøre alle elever i at lave og stille hver to spørgsmål, så de tager ejerskab til at komme i dialog med de ansatte i løbet af besøget. Forberedelsen kan sagtens gribes an på en anden måde, ovenstående er ment, som et minimum.
Hvis der er planer om at klassen fortsætter med 2. del af forløbet, så er det vigtigt at klassen i plenum bliver enige om, hvilke centrale opmærksomhedspunkter de skal huske når de er på besøg. Eksempler på opmærksomhedspunkter ved virksomhedsbesøget kan være:
- Hvad tid åbner/lukker caféen?
- Hvilken slags mad, kager, drikkevarer serveres der?
- Indretningen – hvordan ser der ud i caféen?
- Udsmykning, tema?
- Laves der underholdning - musik eller andet?