Eleverne deles i passende grupper á 4 til 5 pr. gruppe. Hver gruppe skal nu lave en planche, som skal illustrere gruppens tanker i forhold til indretning, udsmykning, gæsteliste og servering. De må gerne tegne, skrive og klippe-klistre. Gamle ugeblade, aviser, kataloger fra BR, postkort osv. kan med fordel benyttes.
Evt. kan de hjælpes i gang ved en snak om ”temaer” og at temaer går igen i indretning, udsmykning, borddækning o.l. Lad dem brainstorme på temaer (f.eks. dyr, biler, jul, superhelte, romantik, cowboy……)
Lad ideudviklingen få rum og tid til de spirende nye koncepter. Herefter præsenterer grupperne deres Café-koncept for hinanden. Når alle har præsenteret deres ide, stemmes der om, hvilken ”Klassens Café”, der arbejdes videre med – hver elev har to stemmer og må ikke stemme på det samme. Lav en opsamling på tavlen, hvor indretning, udsmykning, gæsteliste og serveringen overordnet bliver gennemgået + en fælles aftale for caféens åbningstid. (tankerne skal kunne lade sig gøre – lærerne trækker ”stregen”) Nu er alle bekendte med konceptet for ”Klassens Café” og det videre arbejde kan fortsætte.
Lav fire grupper – grupperne skaber sig hver især et overblik over, hvordan de vil bidrage til caféens tema.
1. Indretningsgruppen: Borde, stole, disk til salg, musik, ude eller inde, lyskilder.
2. Udsmykningsgruppen: Vægpynt (tegninger, malerier), skilt med caféens navn, perleplader til ophæng, borddækning, bordpynt.
3. Gæstelistegruppen: Tema-invitationer, bordkort, tilmelding.
4. Tilberednings- og serveringsgruppen: Udvælge og producere lette retter, kager eller lignende (forældre kan bidrage), prisskilte.
På åbningsdagen, hjælper de grupper, som bliver først færdige de andre med at blive færdige. Så alle bliver klar til en fælles åbning. Der kan evt. bruges en lektion op til caféåbningen på at tale om priser, penge og betalingsmåder i dag, så alle elever er forberedte på at kunne betjene kunder, tage imod penge, give tilbage osv.
Under åbningen skal alle elever have en eller anden form for ansvar, de skal varetage en funktion, ligesom i den cafe de har besøgt. (tage imod gæster, anvise pladser, uddele menukort, tage mod bestilling, servering, diskbetjening, afrydde, tage i mod betaling, musik ansvarlig, underholdning…)