Kan en burger være sund?

Grib Erhvervsuddannelserne

Kan en burger være sund?

Geografi 0. klasse

Bliv klogere på jobfunktioner og dertilhørende arbejdsliv, som kok/smørrebrødsjomfru/cater

Forløbet henvender sig til udskolingselever i 7. -10. kl., og er en kombination mellem fagene biologi, geografi, fysik/kemi og madkundskab.

Det kan laves som et fællesfagligt fokusområde i de tre naturfag og der kan være et samarbejde med en virksomhed.

Det optimale forløb vil være en kombination af at eleverne både arbejder på skolen med praksisrelaterede opgaver og mødet med en virksomhed, som i det daglige arbejder med lignende opgaver. F.eks et virksomhedsbesøg, hvor eleverne ser arbejdsliv, ser ansatte i forskellige jobfunktioner eller virksomheden ind på skolen i en eller anden form. Det kan også være en forældre, som besidder kompetencerne.

Forløbet er bygget op omkring undervisningsmateriale fra“Grib erhvervsuddannelserne” og dertil knyttes et eller flere virksomhedsbesøg inden for samme branche, som undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i.

Materialet åbner op for spørgsmål, der understøtter dels elevernes fagfaglighed og viden om forskellige erhverv, samt mulige uddannelser, der kan lede hertil.

Undervejs reflekterer eleverne over arbejdspladser i deres omgivelser, der har ansatte med baggrund i det pågældende job, og de reflekterer over egne styrker og forudsætninger for at bestride jobbet. På den måde understøtter materialet didaktisk Ungegarantiens strategiske mål; udsyn og indsigt.

Formålet er gennem virksomhedssamarbejde og undervisningsmateriale, at få skabt et helheds udsyn mod jobfunktioner og dertilhørende arbejdsliv, som kok/smørrebrød/cater. Samt give eleverne indsigt i de overbygningsmuligheder, der er indenfor faget.

Formålet, med dette fællesfaglige forløb, er at opbygge elevernes naturfaglige kompetencer generelt og deres færdigheder og viden inden for fødevarer og fordøjelse, med udgangspunkt i en burger. Forløbet veksler mellem undervisning for hele klassen og klassen opdelt i hold. Vi kommer vidt omkring, arbejder med hypoteser, laver undersøgelser, tager på besøg på en burgerbar og laver egne burgere. Undervisningen veksler mellem teori, undersøgelser og klassediskussioner. Der vil være rig mulighed for, at eleverne kan arbejde på egen hånd og dermed udfordre sig selv fagligt. Samtidig har man som lærer rig mulighed for at lave det mere struktureret for de elever, som har behov for det.

Træk en hale på forløbet indenfor emnet Uddannelse og Job, og lad eleverne arbejde med før, under og efter aktiviteterne for at øge deres refleksioner over kokkens eller smørrebrød/caters jobfunktioner, uddannelsesvej og evt. andre muligheder.

Generel forberedelse:

Eleverne bruger www.ug.dk til at undersøge og få viden om den specifikke uddannelse, forløbet drejer sig om (søg på uddannelsen, vælg den grønne bjælke). Eleven læser:

  • Intro
  • Faktaboks
  • Fanen om uddannelse
  • Ser filmen, hvis denne er tilknyttet

Dette kan suppleres med at læse om jobfunktionen (lilla bjælke).

 

Forberedelse før besøg:

Eleverne forbereder spørgsmål til besøg hos virksomheden. Find på mindst tre spørgsmål om jobfunktionen og uddannelsen, som du gerne vil vide noget om. F.eks.:

  • Bruger du matematik til noget i dit arbejde?
  • Hvorfor valgte du det her arbejde?
  • Hvad er det bedste ved dit arbejde?
  • Hvad er lønnen?

Målet er at tage udgangspunkt i elevernes nysgerrighed og at besøget tager udgangspunkt i det, eleverne oplever som vigtigt i forhold til et arbejde.

Til undervisningsdelen sørger læreren for ingredienser til en burger. Dette kan f.eks. være brød, salat, kød, bacon, mayonnaise. Madkundskab lokalet bookes til fremstillingen af burger.

Afhængigt af hvilke forsøg man ønsker at inddrage, skal der bruges andre materialer. Se de enkelte lektioner.

Læreren faciliterer elevernes opgaveløsning, understøtter eleverne i deres refleksioner over de spørgsmål, der er stillet i før-fasen og laver observationer undervejs, som grundlag for en snak om elevernes læring i efter-fasen. Spørgsmål til eleverne, når de løser opgaven, skal følgende overvejes undervejs:

  • Hvad er interessant for dig i denne opgave?
  • Hvad er udfordrende for dig i denne opgave?
  • Hvad er du god til i denne opgave?
  • Hvilke andre overvejelser gør du dig?

 Beskrivelse af selve undervisningen til både lærere og elever, samt opgaver er stillet af SkillsDenmark.

Eleven kan notere sine refleksioner og oplevelser ind i deres studievalgsportfolio, når spørgsmålene er besvaret.

Spørgsmål til eleverne ift. opgavedelen:

  • Hvad var interessant for dig i denne opgave?
  • Hvad var udfordrende for dig i denne opgave?
  • Hvad var du god til i denne opgave?
  • Hvad var dine job forestillinger før opgaven, og hvad tænker du efter, at du har løst opgaven?
  • Hvad vil du gerne vide mere om vedrørende jobbet/ uddannelsen?
  • Hvad vil være vigtigt for dig i et arbejdsliv?

 

Spørgsmål til eleverne ift. virksomhedsbesøget:

  • Hvad oplevede du?
  • Hvordan stemmer det billede, du nu har af jobbets funktioner, opgaver og typer af ansatte, overens med den forestilling, du havde om jobbet inden besøget?
  • Forestil dig at du er ansat i jobbet. Hvad tror du, vil være det sværeste /nemmeste for dig?
  • Hvad synes du var mest interessant ved jobbet? Og mindst interessant?

 Læreren kan også vælge, at eleverne formidler på baggrund af endt virksomhedsbesøg for andre (forældre, naboklassen, yngre elever eller andre) Efterbehandlingen og refleksions delen kan munde ud i en eller anden form for produkt.

Forløbet er udviklet af erhvervsskolelærere og folkeskolelærere og stammer fra materialet ”Grib erhvervsuddannelserne”.

I Hjørring Kommune er der flere fastfoodrestauranter som kan inddrages i forløbet.

 

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her