Eleverne skal i gang med at undersøge, hvad de forskellige job indeholder at arbejdsopgaver, og hvilke kompetencer man skal besidde.
Tag en kort snak med eleverne om, hvad det betyder at interviewe nogen. Fortæl, at de i små grupper nu skal ud at interviewe skolens personale.
- Snak om, at hv- spørgsmål er bedre, fordi de svar man får er længere svar og mere uddybende.
- Aftal, hvordan de skal huske, hvad der er blevet sagt. (Skal de optage det på bånd eller film, eller skal de skrive/tegne svarene ned?)
- Inddel klassen i grupper på 2-3 elever, bed dem forberede 20 spørgsmål, de kan stille til den person, de skal interviewe. Det vil være en god ide på forhånd at fortælle dem, hvem gruppen skal interviewe.
- Gennemgå spørgsmålene på klassen.
Man kan inspireres af hinandens spørgsmål Idé: Hvis der er mere tid, eller man har brug for mere ”opvarmning”, kan man lave en lille øvelse, hvor eleverne interviewer hinanden om fx fritidsaktivitet, om det at gå i skole etc.