Installationer i hjemmet

Grib Erhvervsuddannelserne

Installationer i hjemmet

Uddannelse og job Matematik Fysik/kemi 8. klasse 9. klasse 10. klasse

Bliv klogere på jobfunktioner og dertilhørende arbejdsliv, som elektriker

Forløbet henvender sig til udskolingselever 8. og 9. kl., og er en kombination mellem fagene fysik og matematik og et samarbejde med en lokal brancherelateret virksomhed og/eller EUC Nord.

Det optimale forløb er kombinationen af, at eleverne både arbejder på skolen med praksisrelaterede opgaver og mødet med en virksomhed/erhvervsskole, som i det daglige arbejder med lignende opgaver, f.eks.:

  • et virksomhedsbesøg, hvor eleverne ser arbejdsliv, ser ansatte i forskellige jobfunktioner
  • virksomheden ind på skolen i en eller anden form
  • måske oplæg og en hjælpende hånd i opgaveløsningen
  • en forældre, som besidder kompetencerne og har lyst at komme i klassen og fortælle om sin jobfunktion
  • ligge en del af undervisningen ud i et samarbejde med EUC Nord

Forløbet er bygget op omkring undervisningsmateriale fra “Grib erhvervsuddannelserne” og dertil knyttes et eller flere virksomhedssamarbejder inden for samme branche, som undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i. Materialet åbner op for spørgsmål, der understøtter dels elevernes fagfaglighed og viden om forskellige erhverv, samt mulige uddannelser, der kan lede hertil. Undervejs reflekterer eleverne over arbejdspladser i deres omgivelser, der har ansatte med baggrund i det pågældende job, og de reflekterer over egne styrker og forudsætninger for at bestride jobbet. På den måde understøtter materialet didaktisk Ungegarantiens strategiske mål; udsyn og indsigt.

Formålet er gennem virksomhedssamarbejde og undervisningsmateriale, at få skabt et helheds udsyn mod jobfunktioner og dertilhørende arbejdsliv, som elektriker. Samt give eleverne indsigt i de overbygningsmuligheder, der er indenfor faget.

Undervisningsdelen i dette forløb lægger op til praksisorienteret fysik, hvor elever får viden om opgaver relateret til elektrikerfaget. De lærer, hvilke fordele og ulemper, der er ved de to forbindelser og hvilken, der bruges i huset, og hvordan man bruger Ohms lov som elektriker. Praksisorienteret matematik med opgaver inden for opmåling af et rum samt målestoksforhold på en træplade, hvor eleverne skal tegne et hus. Matematikundervisningen skal være medvirkende til at give eleven en forståelse af, hvordan elektrikeren bruger matematikken i sin dagligdag.

Træk en hale på forløbet indenfor emnet Uddannelse og Job, og lad eleverne arbejde med før, under og efter aktiviteterne for at øge deres refleksioner over elektrikerens jobfunktioner, uddannelsesvej og evt. andre muligheder.

Generel forberedelse

Eleverne bruger UddannelsesGuiden til at undersøge og få viden om den specifikke uddannelse, forløbet drejer sig om (søg på uddannelsen, vælg den grønne bjælke). Eleven læser følgende:

  • Intro
  • Faktaboks
  • Fanen om uddannelse
  • Ser filmen, hvis denne er tilknyttet.
  • Dette kan suppleres med at læse om jobfunktionen (lilla bjælke).

 

Forberedelse før besøg

Eleverne forbereder spørgsmål til besøg hos virksomheden. Find på mindst tre spørgsmål om jobfunktionen og uddannelsen, som du gerne vil vide noget om. F.eks.:

  • Bruger du matematik til noget i dit arbejde?
  • Hvorfor valgte du det her arbejde?
  • Hvad er det bedste ved dit arbejde?
  • Hvad er lønnen?

Målet er at tage udgangspunkt i elevernes nysgerrighed og at besøget tager udgangspunkt i det, eleverne oplever som vigtigt i forhold til et arbejde.

 

Undervisningsforberedelse

Til løsning af opgaverne skal der bruges almindelige regneredskaber. Der er krav om særligt materiale til fysikdelen, se lærervejledningen nedenfor - her kan laves et samarbejde med EUC Nord om et forløb hos dem.

Læreren faciliterer elevernes opgaveløsning, understøtter eleverne i deres refleksioner over de spørgsmål, der er stillet i før-fasen og laver observationer undervejs, som grundlag for en snak om elevernes læring i efter-fasen. Spørgsmål til eleverne - når du løser opgaven, skal du overveje følgende undervejs:

  • Hvad er interessant for dig i denne opgave?
  • Hvad er udfordrende for dig i denne opgave?
  • Hvad er du god til i denne opgave?
  • Hvilke andre overvejelser gør du dig?
  • Beskrivelse af selve undervisningen til både lærere og elever, samt opgaver er stillet af SkillsDenmark.

Eleven kan notere sine refleksioner og oplevelser ind i deres studievalgsportfolio, når spørgsmålene er besvaret.

Spørgsmål til eleverne ift. opgavedelen:

  • Hvad var interessant for dig i denne opgave?
  • Hvad var udfordrende for dig i denne opgave?
  • Hvad var du god til i denne opgave?
  • Hvad var dine job forestillinger før opgaven, og hvad tænker du efter, at du har løst opgaven?
  • Hvad vil du gerne vide mere om vedrørende jobbet/ uddannelsen?
  • Hvad vil være vigtigt for dig i et arbejdsliv?

Spørgsmål til eleverne ift. virksomhedsbesøget:

  • Hvad oplevede du?
  • Hvordan stemmer det billede, du nu har af jobbets funktioner, opgaver og typer af ansatte, overens med den forestilling, du havde om jobbet inden besøget?
  • Forestil dig at du er ansat i jobbet. Hvad tror du, vil være det sværeste/nemmeste for dig?
  • Hvad synes du var mest interessant ved jobbet? Og mindst interessant?

Læreren kan også vælge, at eleverne formidler på baggrund af endt virksomhedsbesøg for andre (forældre, naboklassen, yngre elever eller andre). Efterbehandlingen og refleksions delen kan munde ud i en eller anden form for produkt.

Forløbet er udviklet af erhvervsskolelærere og folkeskolelærere og stammer fra materialet ”Grib erhvervsuddannelserne”.

I Hjørring Kommune er der flere selvstændige elektrikere, som kan inddrages i forløbet.

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

 

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her