Elevernes skal præsenteres for stamtræet tidligt i forløbet således de kender produktet, der skal laves. Læreren kan evt. udfylde sit eget, som stilladsering for eleverne. Vedhæftet fil viser, hvordan et stamtræ kunne udformes. I samarbejde med billedkunstlæreren kunne man evt. udarbejde en anden form, så det bliver mere personligt for eleverne.
Arbejdet med elevernes egne jobstamtræ: Eleverne introduceres for stamtræet og det uddybes, hvordan de skal udfylde deres eget jobstamtræ. Om man vælger, at eleverne skal udfylde jobstamtræet med tekst (titler på job) eller billeder af de erhverv, det drejer sig om eller begge dele, er op til den enkelte underviser.
Det er vigtigt, at eleverne har tid imellem arbejdet påbegyndes og til det afsluttes til at have en dialog med deres forældre om deres bedsteforældre og evt. oldeforældres arbejds-/karriereveje.
Når eleverne er færdige med deres jobstamtræ, fremlægger hver elev sit jobstamtræ for klassen. Ukendte job forklares, så eleverne udvider deres viden om job, og hvad man laver i de forskellige job.
Jobstamtræerne hænges op i klassen i en periode, så elevernes refleksion kan fortsætte. Eleverne skal herefter udfylde deres eget felt med deres drømme om, hvad de tror, de skal arbejde med, når de er voksne. Der er også mulighed for at arbejde med jobstamtræet i Book Creator, hvor hvert familiemedlem evt kan få hver sin side. Ved
brug af Book Creator arbejdes der ligeledes med elevernes it – kompetencer og formidling gennem it.