Hvad gør den gode gæsteoplevelse?

Besøg et hotel

Hvad gør den gode gæsteoplevelse?

Uddannelse og job Matematik Samfundsfag Madkundskab Engelsk Dansk Billedkunst 7. klasse 8. klasse 9. klasse 10. klasse

Hvordan skaber hotellet den gode gæsteoplevelse?

Med dette forløb kommer en skoleklasse fra udskolingen i en klassevis praktik og arbejdsmarkedsorientering på et hotel i lokalområdet.

Klassen vil gennem praktikdagen deles i grupper, der prøver at arbejde i de forskellige faggrupper på hotellet, og samlet bliver klogere på, hvad der gør den gode gæsteoplevelse.

  • Opgaver i køkkenet (Kok, opvasker, køkkenmedhjælper)
  • Opgaven i rengøringen (Rengøringsassistent, oldfrue)
  • Opgaver i receptionen (Receptionist)
  • Opgaver i ejendomsservice (Ejendomsservicetekniker)
  • Opgaver i restauranten (Tjener)
  • Øvrige opgaver alt efter praktikværten (f.eks. aktivitetsmedarbejder, wellnessafdeling mv.)

Efter endt praktikdag udarbejder de enkelte grupper en lille reklamefilm for hotellet. Filmen skal udarbejdes på engelsk og med en engelsktalende målgruppe for øje.

En central branche i Hjørring Kommune er turisme og oplevelsesindustrien. Som ”vandkantskommune” ligger der en væsentlig indtjening i Hjørring Kommune inden for hotel- og restaurantionsområdet.

Der er mange mulige arbejdspladser på alle niveauer inden for dette felt og med gode beskæftigelsesudsigter fremadrettet. Formålet med dette forløb er at skabe udsyn mod de forskellige jobs, der findes inden for hoteldrift og give de unge indsigt i, hvilke kompetencer der er påkrævede i såvel de udadvendte som de mere indadvendte funktioner.

Inden besøget skal eleverne researche på hotellet og de jobfunktioner, de skal besøge. Det gøres ved at udfylde en virksomhedslog, se vedhæftede.

Det er vigtigt, at eleverne er godt forberedt på den virksomhed de skal besøge, så de kan stille gode spørgsmål undervejs i besøget. Et forslag kan være at ansvarliggøre bestemte elever at stille spørgsmål, så de tager ejerskab til at komme i dialog med hotellet.

I forhold til forberedelse på jobfunktionerne kan der endvidere inddrages materiale fra UddannelsesGuiden.

Eleverne skal fordeles ligeligt på de 5+ opgavegrupperinger (køkken, rengøring, osv.) inden ankomsten. Hver af grupperne forbereder sig ved dels at researche på hotellets brand og undersøge hvilke jobfunktioner, der gemmer sig bag det område, de skal besøge. De kan her inddrage job- og uddannelsesartikler fra ug.dk.  

Klassen møder ind på hoteldestinationen om morgenen. Efter ankomsten vil der være en fælles morgenbriefing, hvor en repræsentant fra hotellet fortæller lidt om hotellets organisation, brand og kerneopgaver samt de hovedområder, eleverne skal besøge.

Der vil indgå lidt teori vedr. de forskellige faggrupper. Især noget om hygiejne og gæsteservice kan være relevant. Her kan laves et minikursus for alle i hygiejnens betydning for hotellets drift samt det gode værtskab, der er forudsætningen for, at gæsten får en god oplevelse uanset, om det er i receptionen, restauranten eller i ejendomsservice.

Herefter går grupperne ud til deres hovedområder og følger så disse de næste 2 timer. Grupperne afprøver her konkrete opgaver inden for området, f.eks. opredning på værelser, køkkenarbejde mv.

Efter endt aktivitet samles der igen op i plenum, hvor eleverne får mulighed for at stille spørgsmål til hotellets drift og kerneydelser. Der er fokus på, hvad der skal til for at tiltrække udenlandske målgrupper samt hvilke mål og visioner hotellet har for fremtiden.

Tilbage på skolen får eleverne en opgave, hvor de skal lave en engelsksproget reklamefilm for hotellet. Filmproduktionen kan tage afsæt i en fælles opsamlende brainstorming på, hvordan hotellet kan tiltrække familier med børn i deres alder fra udlandet. Hvilke faciliteter er vigtige? Gennem hvilke kanaler, kan hotellet markedsføre sig?

Da slutproduktet for hotelopholdet er en reklamefilm, er det vigtigt, at eleverne ifm. besøget får mulighed for at tage billeder og optage små filmsekvenser, der må bruges til filmen. Dette skal naturligvis aftales forinden.

De færdige film sendes til hotellet som tak for besøget. Det kan aftales med hotellet, at de lægges på deres hjemmeside, instagramprofil eller Facebook, hvis man kan se et potentiale i det.

Hvis man ønsker at supplere med en matematikfaglig opgave, kan man sammen med hotellet aftale en case, hvor der kan beregnes på belægningsprocenten hen over året og sammenholde med de månedlige fortjenester. Hvad er forskellen på indtjeningen i høj- og lavsæson? Og hvad gør hotellet evt. for at tilpasse medarbejderstaben?

Efter besøget skal eleverne producere deres reklamefilm. Den fungerer i sin helhed som en efterbearbejdning af aktiviteten. Men det er også vigtigt, at eleverne får samlet deres refleksioner i virksomhedsloggen, hvor der ligeledes er spørgsmål indarbejdet til efterbearbejdning.

Et yderligere forslag til efteraktivitet kunne være et besøg af en repræsentant fra TUH (Turismeudvikling Hjørring) med et oplæg om turismens betydning for Hjørring Kommune, og hvad man gør for at tiltrække udenlandske gæster.

Læs mere om TUH her.

I forbindelse med dette kan også sættes spot på de mere strategiske opgaver inden for turistbranchen og de uddannelsesveje, der kan føre dertil.

Forslag til hoteller, der evt. kunne inddrages er:

  • Hjørring: Hotel Phønix, Hjørring Kro, Hotellet, Park Vendia Hostel, Skallerup Seaside Resort, Villa Vest Badehotel, Hotel Kirkedal.
  • Hirtshals: Skaga Montra, Seafront Hotel, Hotel Hirtshals, Munchs Badehotel, Hotel Strandlyst.
  • Sindal: Hotel Tannishus, Tversted Kro, Sindal Kro og Hotel
  • Løkken/Vrå: Idrætscenter Vendsyssel (ICV), Hotel Løkken Strand, Løkken Badehotel, Kallehavegaard Badehotel, Lyndby Mølle, Løkkens Vejkro.
  • Taars: Taars Hotel

Flere af ovenstående er garantipartnere ind i Ungegarantien.

 

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her