De forskellige grupper sendes ud på deres respektive virksomhedsbesøg. Et virksomhedsbesøg er planlagt til at vare ca. 90 min.
Besøg i modetøjsforretning
Eleverne besøger en udvalgt modetøjsforretning, hvor værten holder et oplæg på 20 min. Herefter gives eleverne en konkret opgave de skal løse på 30 min. Til sidst samles op med afrunding, hvor eleverne får mulighed for at få stillet deres forberedte spørgsmål. Indholdet i oplægget bør komme omkring følgende:
- Værtens egen historie om, hvorfor han/hun valgte at arbejde i en modetøjsforretning
- Hvad er GYS, GUF og GAB opgaverne?
- Hvordan er arbejdstiderne, når man arbejder i en butik – og hvordan hænger det sammen med familie og fritid?
- Hvad er værtens drømme for fremtiden?
- Hvad er forretningens historie?
- Hvis der er tale om en butikskæde, hvad betyder det så at være en del af en kæde?
- Hvad skal man være god til for at arbejde i en modetøjsbutik?
- Hvad lægger forretningen vægt på, når de ansætter elever?
Forslag til praksisrettet opgave:
- Lægge t-shirts pænt sammen og trimme en hylde
- Klæde en bar mannequin på – måske på tid
- Eleverne kan tildeles et butiksvindue, som de skal dekorere med et udvalg af varer
Besøg i skotøjsforretning
Eleverne besøger en udvalgt skoforretning, hvor værten holder et oplæg på 20 min. Herefter gives eleverne en konkret opgave de skal løse på 30 min. Til sidst samles op med afrunding, hvor eleverne får mulighed for at få stillet deres forberedte spørgsmål. Indholdet i oplægget bør komme omkring følgende:
- Værtens egen historie om, hvorfor han/hun valgte at arbejde i en skoforretning
- Hvad er GYS, GUF og GAB opgaverne?
- Hvordan er arbejdstiderne, når man arbejder i en butik – og hvordan hænger det sammen med familie og fritid?
- Hvad er værtens drømme for fremtiden?
- Hvad er forretningens historie?
- Hvis der er tale om en butikskæde, hvad betyder det så at være en del af en kæde?
- Hvad skal man være god til for at arbejde i en skobutik?
- Hvad lægger forretningen vægt på, når de ansætter elever?
Forslag til praksisrettet opgave:
- Sortere en bunke sko i model og størrelse, så alle par til sidst har fundet hinanden og kan udstilles
- Eleverne får tildelt et lille område af butikken, hvor de skal lave en præsentabel vareopsætning
Besøg hos guldsmed/smykkeforretning
Eleverne besøger en udvalgt smykkeforretning, hvor værten holder et oplæg på 20 min. Herefter gives eleverne en konkret opgave de skal løse på 30 min. Til sidst samles op med afrunding, hvor eleverne får mulighed for at få stillet deres forberedte spørgsmål. Indholdet i oplægget bør komme omkring følgende:
- Værtens egen historie om, hvorfor han/hun valgte at arbejde i en smykkeforretning
- Hvad er GYS, GUF og GAB opgaverne?
- Hvordan er arbejdstiderne, når man arbejder i en butik – og hvordan hænger det sammen med familie og fritid?
- Hvad er værtens drømme for fremtiden? - Hvad er forretningens historie?
- Hvis der er tale om en butikskæde, hvad betyder det så at være en del af en kæde?
- Hvad skal man være god til for at arbejde i en smykkeforretning?
- Hvad lægger forretningen vægt på, når de ansætter elever?
Forslag til praksisrettet opgave:
- Eleverne prøver at pudse noget sølvtøj
- Eleverne prøver at lave en ørepiercing på et testmateriale
- Små grupper arbejder med at sortere en bunke øreringe og lægge dem pænt i æske
- Eleverne får tildelt et lille område af butikken, hvor de skal lave en præsentabel vareopsætning
Besøg hos brilleforretning/optiker
Eleverne besøger en udvalgt brilleforretning, hvor værten holder et oplæg på 20 min. Herefter gives eleverne en konkret opgave de skal løse på 30 min. Til sidst samles op med afrunding, hvor eleverne får mulighed for at få stillet deres forberedte spørgsmål.
- Værtens egen historie om, hvorfor han/hun valgte at arbejde i en brilleforretning
- Hvad er forskellen på salgsassistentens opgave og optometristens?
- Hvad er GYS, GUF og GAB opgaverne?
- Hvordan er arbejdstiderne, når man arbejder i en butik – og hvordan hænger det sammen med familie og fritid?
- Hvad er værtens drømme for fremtiden?
- Hvad er forretningens historie?
- Hvis der er tale om en butikskæde, hvad betyder det så at være en del af en kæde?
- Hvad skal man være god til for at arbejde i en brilleforretning?
- Hvad lægger forretningen vægt på, når de ansætter elever?
Forslag til praksisrettet opgave:
- Eleverne får et minikursus i brillestyling. Hvilken form mv. passer bedst til hvilke ansigtsformer?
Hvilke farver passer bedst til hvem?
Eleverne deles herefter i grupper på 3. De vælger en ”model” i gruppen. De to øvrige i gruppen skal nu ud fra den viden, de fik gennem kurset, finde det rette brillestel til modellen ud fra et udvalg præsenteret af butikken. Gruppen skal argumentere for, hvorfor de valgte det givne stel.
- Eleverne får tildelt et lille område af butikken, hvor de skal lave en præsentabel vareopsætning
Besøg hos frisør
Eleverne besøger en udvalgt frisør, hvor værten holder et oplæg på 20 min. Herefter gives eleverne en konkret opgave de skal løse på 30 min. Til sidst samles op med afrunding, hvor eleverne får mulighed for at få stillet deres forberedte spørgsmål.
- Værtens egen historie om, hvorfor han/hun valgte at arbejde som frisør
- Hvad er GYS, GUF og GAB opgaverne?
- Hvordan er arbejdstiderne, når man arbejder i en frisør – og hvordan hænger det sammen med familie og fritid?
- Hvad er værtens drømme for fremtiden?
- Hvad er salonens historie?
- Hvad skal man være god til for at arbejde som frisør?
- Hvad lægger forretningen vægt på, når de ansætter elever?
Forslag til praksisrettet opgave:
- Eleverne får et minikursus i at flette eller lave en håropsætning. De deles herefter i par og bruger nu den viden de fik på kurset til at style hinandens hår
- Eleverne får tildelt et lille område af salonen, hvor de skal lave en præsentabel vareopsætning med hårprodukter