Det er fedt at være sund

Det er fedt at være sund

Uddannelse og job Madkundskab Biologi 7. klasse

Bliv klogere på jobfunktioner og dertilhørende arbejdsliv som ernæringsassistent

Forløbet henvender sig til 7 kl. Det kan også anvendes i 8. klasse, men da det er et tværfagligt forløb med naturfag og madkundskab, anbefales 7. klasse.

Forløbet kan kombineres med et samarbejde med en virksomhed eller en ansat i en virksomhed, der beskæftiger ernæringsassistenter. Det optimale forløb vil være en kombination af at eleverne både arbejder på skolen med praksisrelaterede opgaver og mødet med en virksomhed, som i det daglige arbejder med lignende opgaver. F.eks et virksomhedsbesøg, hvor eleverne ser arbejdsliv, ser ansatte i forskellige jobfunktioner eller virksomheden ind på skolen i en eller anden form. Det kan også være en forældre, som besidder kompetencerne. Forløbet er bygget op omkring undervisningsmateriale fra“Grib erhvervsuddannelserne”.

Materialet åbner op for spørgsmål, der understøtter dels elevernes fagfaglighed og viden om de forskellige erhverv samt mulige uddannelser, der kan lede hertil. Undervejs reflekterer eleverne over arbejdspladser i deres omgivelser, der har ansatte med baggrund i det pågældende job, og de reflekterer over egne styrker og forudsætninger for at bestride jobbet. På den måde understøtter materialet didaktisk Ungegarantiens strategiske mål; udsyn og indsigt.

Formålet er, gennem virksomhedssamarbejde og undervisningsmateriale, at få skabt et helhedsudsyn mod jobfunktioner og dertilhørende arbejdsliv som ernæringsassistent, samt give eleverne indsigt i de overbygningsmuligheder, der er indenfor faget. Eleverne skal reflektere over eget niveau, samt over hvilke kompetencer den pågældende jobfunktion/uddannelse kræver.

Målet med dette fællesfaglige forløb er at opbygge elevernes kendskab til, og viden om, sundhed og fødevarer, samt opbygge elevernes naturfaglige kompetencer og færdigheder generelt. Samtidig er målet at give eleverne kendskab til ernæringsassistentuddannelsen ved at arbejde med emner og arbejdsområder, der udgør en stor del af ernæringsassistentuddannelsen. Forløbet veksler mellem undervisning for hele klassen og klassen opdelt i hold. Vi kommer vidt omkring, arbejder med hypoteser, laver undersøgelser, udfører sjove øvelser og laver egne madpakker. Undervisningen veksler mellem teori, undersøgelser, øvelser og klassediskussioner. Der vil være rig mulighed for, at eleverne kan arbejde på egen hånd og dermed udfordre sig selv fagligt. Samtidig har man som lærer rig mulighed for at lave det mere struktureret for de elever, som har behov for det.

Træk en hale på forløbet indenfor emnet Uddannelse og Job, og lad eleverne arbejde med før, under og efter aktiviteterne for at øge deres refleksioner over ernæringsassistent jobfunktioner, uddannelsesvej og evt. andre muligheder.

Generel forberedelse:

Eleverne bruger UddannelsesGuiden til at undersøge og få viden om den specifikke uddannelse, forløbet drejer sig om (søg på uddannelsen, vælg den grønne bjælke). Eleven læser:

  • Intro
  • Faktaboks
  • Fanen om uddannelse
  • Ser filmen, hvis denne er tilknyttet Dette kan suppleres med at læse om jobfunktionen (lilla bjælke).
  • Besøgsforberedelse:

Eleverne forbereder spørgsmål til besøg hos virksomheden. Find på mindst tre spørgsmål om jobfunktionen og uddannelsen, som du gerne vil vide noget om. F.eks.: Bruger du matematik til noget i dit arbejde? Hvorfor valgte du det her arbejde? Hvad er det bedste ved dit arbejde? Hvad er lønnen? Målet er at tage udgangspunkt i elevernes nysgerrighed, og at besøget tager udgangspunkt i det, eleverne oplever som vigtigt i forhold til et arbejde.

Undervisningsforberedelse:

Læreren sørger for ingredienser til et sundt madpakke-element. (Madkundskabslokalet bookes til fremstillingen). Derudover skal der indkøbes ting til “sensorik og smag”

 

Læreren faciliterer elevernes opgaveløsning, understøtter eleverne i deres refleksioner over de spørgsmål, der er stillet i før-fasen og laver observationer undervejs, som grundlag for en snak om elevernes læring i efter-fasen. Spørgsmål til eleverne, når opgaven løses, skal man overveje følgende undervejs:

  • Hvad er interessant for dig i denne opgave?
  • Hvad er udfordrende for dig i denne opgave?
  • Hvad er du god til i denne opgave?
  • Hvilke andre overvejelser gør du dig?

Beskrivelse af selve undervisningen, samt opgaver er stillet af SkillsDenmark.

Efterbehandling:

Eleven kan notere sine refleksioner og oplevelser ind i deres studievalgsportfolio, når spørgsmålene er besvaret.

Spørgsmål til eleverne ift. opgavedelen:

  • Hvad var interessant for dig i denne opgave?
  • Hvad var udfordrende for dig i denne opgave?
  • Hvad var du god til i denne opgave?
  • Hvad var dine job forestillinger før opgaven, og hvad tænker du efter, at du har løst opgaven?
  • Hvad vil du gerne vide mere om vedrørende jobbet/ uddannelsen?
  • Hvad vil være vigtigt for dig i et arbejdsliv?

 

Spørgsmål til eleverne ift. virksomhedsbesøget:

  • Hvad oplevede du?
  • Hvordan stemmer det billede, du nu har af jobbets funktioner, opgaver og typer af ansatte, overens med den forestilling, du havde om jobbet inden besøget?
  • Forestil dig at du er ansat i jobbet. Hvad tror du, vil være det sværeste /nemmeste for dig?
  • Hvad synes du var mest interessant ved jobbet? Og mindst interessant?

 

Læreren kan også vælge, at eleverne formidler på baggrund af endt virksomhedsbesøg for andre (forældre, naboklassen, yngre elever eller andre) Efterbehandlingen og refleksions delen kan munde ud i en eller anden form for produkt.

Forløbet er udviklet af erhvervsskolelærere og folkeskolelærere og stammer fra materialet: 

”Grib erhvervsuddannelserne”.

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her