Hvad er et kunstmuseum?

Hvad er et kunstmuseum?

Geografi 0. klasse

Velkommen ind i kunstmuseets maskinrum!

I dette forløb åbner vi døren til kunstmuseets maskinrum. Bliv klogere på et kunstmuseums funktioner og få et unikt indblik i arbejdet bag kulisserne.

Et kunstmuseum indeholder en samling af fx malerier, skulpturer, grafik, bøger, tegninger mv., som bruges til at lave udstillinger. Udstillinger handler om at vælge, ordne og sammensætte en fortælling ud fra et selvvalgt emne, og udstillingen skal kunne give publikum en oplevelse.

På baggrund af en kort introduktion til de forskellige funktioner og arbejdsopgaver på et kunstmuseum, skal eleverne i dette forløb selv prøve kræfter med at lave en kunstudstilling og dermed reflektere over, hvordan et kunstmuseum formidler kunst, viden, historie og fortællinger til publikum.

Ud fra et udvalg af værker fra Vendsyssel Kunstmuseums samling sammensætter eleverne en udstilling. De benytter pap, papir, tegning mv. til at illustrere deres udstillingsmodel. Derudover skal de skrive en kort introtekst og udvælge en titel til deres udstilling. Eleverne arbejder gruppevis og fremlægger deres mini-udstillinger for hinanden.

Formålet med dette forløb er at give eleverne mulighed for at få en fornemmelse af jobfunktionerne på et kunstmuseum ved selv at prøve kræfter med at skabe kunstudstillinger. Eleverne lærer om, hvad der foregår på et kunstmuseum, udstillinger og arbejdsgangene. Eleverne får inspiration til arbejdslivet og skal selv arbejde med kuratering af en udstilling, tematisk bearbejdelse af kunst og visuelle udtryk, analyse, fortolkning og formidling af kunst samt arkitektur.

Det er en god idé at have en dialog om kunstmuseet på forhånd. Spørgsmål I kunne tale om på klassen inden besøget kunne være:

Hvad er et kunstmuseum?

Hvad er forskellen på et kunstmuseum og et kulturhistorisk museum?

Hvornår har I sidst besøgt et kunstmuseum?

Hvad gjorde særligt indtryk?

Hvad kan kunst være for noget?

Hvorfor er det vigtigt, når man udstiller kunsten?

Har I lagt mærke til et tema i en udstilling, som I syntes var spændende?

Hvilke jobfunktioner tror I, der skal til for at drive et kunstmuseum?

Hvordan tror I, arbejdsdagen ser ud for mennesker, der arbejder på et kunstmuseum?

1) 30 min. introduktion til kunstmuseets arbejde i udstillingerne

Kunstformidleren tager eleverne med rundt og formidler om:

Hvad er et kunstmuseum?

Hvordan arbejder man på et kunstmuseum?

Hvordan laver man en udstilling?

2) 50 min. arbejde i værkstedet

Her arbejder eleverne i grupper med værker og udstillingsopbygning. Det er en god idé at have inddelt eleverne i grupper i forvejen.

3) 30 min. med fremlæggelser

Eleverne fremlægger deres arbejde for hinanden og giver feedback til hinanden. Eleverne får også feedback fra kunstformidleren.

Der er ikke krav om en særlig efterbearbejdning ud over at samle op på de funktioner, man har lært om på museet og hvilke styrker man skal have for at kunne gå den vej. Hvis man ønsker at trække tråde til danskundervisningen kan man eksempelvis arbejde danskfagligt videre med en anmeldelse eller reklame for udstillingen.

Nærmere info vedr. tilmelding på voresaabneskole.dk

Vendsyssel Kunstmuseum
P. Nørkjærs Plads 15
9800 Hjørring