Afdæk området
Klassen deles i grupper á 3-4 personer. Hver gruppe får til opgave at afdække et område af byen (Jernbanegade, Østergade, Strømgade, P. Nørkjærs Plads, Stokbrogade, Bispetorv og Frederikshavnsvej) De bevæger sig fysisk gennem deres område for at undersøge:
- Hvor mange butikker findes der?
- Hvad sælger de? / Hvad er deres ydelser?
- Er der tomme butikslokaler?
Eleverne præsenterer resultatet af deres undersøgelse på klassen. Husk billeder.
(Varighed: 2-4 lektioner)
Sæt strøm til Strømgade/Stokbrogade/Jernbanegade/Frederikshavnsvej...?
Grupperne skal nu arbejde med idéer til at styrke profilen i deres valgte område yderligere. De forbereder spørgsmål til interviews med de handelsdrivende i området. Målet med interviewene er at afdække, hvilke ønsker de handelsdrivende kunne have til udviklingen af deres del af byen for at styrke handelen. Hver gruppe vælger 3-4 butikker, de vil besøge med deres interview. De interviewer ligeledes tilfældige borgere på gaden med fokus på, hvad der skal til for at trække dem til handel i området.
På baggrund af interviewene og egne refleksioner udvikler gruppen forslag til, hvordan de kan skabe liv i området og tiltrækning på borgere i deres egen målgruppe. De laver et produkt (planche, film, ppt. eller andet), der præsenterer og pitcher deres idé. De undervises herunder også i præsentationsteknik.
(Varighed 6-8 lektioner)
Præsentation
Grupperne præsenterer deres idé ved et oplæg for resten af klassen. Denne del kan udbygges yderlige ved f.eks. at lave det til et forældrearrangement.
(Varighed 4 timer)
Arbejdslivet som salgsassistent
Forløbet rundes af med en opsamling på job og arbejdsliv som salgsassistent inden for detailhandel. En butikschef og en elev inviteres ind i klassen og fortæller om job og arbejdsliv for en salgsassistent. (Se log til gæsteforløb)
(Varighed 2 lektioner)