Mød mester og elev

Sæt strøm til Strømgade

Mød mester og elev - Sæt strøm til Strømgade

Uddannelse og job Dansk Historie 6. klasse

Bliv klogere på erhvervsfaglige fag og job

Byen har udviklet sig som handelsby gennem mange år, og man kunne med fordel indtage et historisk perspektiv på denne udvikling fra Hjørring som købstad til handelsbyen, som vi kender den i dag. Ønsker man at køre forløbet i nogle af kommunens centerbyer, er dette også muligt med lidt oversættelsesarbejde til de lokale kontekster. Udviklingen her kan så perspektiveres til Hjørring by.

Inden for nyere tid er der kommet flere større varehuse til Hjørring, og vi har fået vores eget shoppingcenter, Metropol, midt i centrum. Det har skabt vækst også for detailhandlen uden for centrene. Nye kunder er blevet trukket til byen, herunder ikke mindst turisterne fra Hjørrings opland. Men væksten i detailhandelen er også båret af mange loyale lokale kunder.

Elever på slutningen af mellemtrinet er begyndende selvstændige brugere af Hjørring som handelsby. De har dertil et naturligt nysgerrigt blik på deres omgivelser, som vi vil prøve at udfordre i dette forløb ved at lade dem innovere på en mindre del af byen, hvor der foregår handel, og skabe en ny og spændende profil i dette område.

Gennem processen kommer de i dialog med lokale handelsdrivende og får et indblik i, hvad de mener skaber gode bymiljøer, der kan fremme handelen. Samtidig bliver de klogere på arbejdslivet inden for detailhandel. Forløbet berører spørgsmål som:

  • Hvordan ser de handelsdrivende i byens ældste gader på udviklingen af handelen i Hjørring?
  • Hvilke typer af butikker findes der?
  • Hvad er vigtigt for at kunne drive en god forretning i Hjørring?
  • Hvordan kan vi udvikle byens gamle gader og skabe nyt liv?
  • Hvordan påvirkes den fysiske handel af internethandel?
  • Hvad betyder et levende handelsmiljø for folks lyst til at handle lokalt?
  • Hvordan ser arbejdslivet som salgsassistent ud?
  • Hvordan er det at være ung og i uddannelse til salgsassistent?

Ud over det beskrevne kan forløbet med fordel udbygges til at kigge mere historisk på udviklingen af Hjørring by med inddragelse af bl.a. Skoletjenestens tilbud i regi af Vendsyssel Historiske Museum.

Klasser i Hirtshals, Sindal, Løkken, Vraa og Taars kan oversætte forløbet til deres lokale kontekster. Mange skoler har tilknyttet pensionister fra lokalområdet, som man evt. kunne trække ind for at give levende beretninger om handelslivet i byen før og nu. Hvordan har udviklingen af specialforretninger i området været? Er der noget i de lokale borgeres indkøbsadfærd, der har ændret sig efter, at supermarkederne er kommet til og har presset de små specialforretninger i lokalområdet?

Formålet med forløbet ”Sæt strøm til Strømgade” er at styrke elevernes forståelse af Hjørring som handelsby, herunder udviklingen til en moderne handelsby med en god blanding af mindre detailhandlende, større indkøbscentre og en stigende digital handel, der skaber såvel muligheder som udfordringer for de lokale handelsdrivende.

Et underliggende formål med forløbet er, at eleverne får mulighed for at arbejde med en innovativ proces, hvor de skal generere idéer til, hvordan man kan skabe en ny profil i et afgrænset område af byen og dermed styrke tiltrækningskraften på unge i elevernes egen målgruppe.

Som forberedelse til forløbet kan laves en brainstorm på, hvilke forretninger eleverne kan nævne i Hjørring by for at få et billede af den store mangfoldighed i udbuddet.

Klassen taler om, hvad det betyder for os forbrugere at have så mange muligheder lokalt. Hvilke områder af byen kan eleverne selv godt lide at opholde sig i, når de skal handle? Hvad lægger de vægt på?

Man kan ligeledes give eleverne en lille hjemmeopgave, hvor de skal interviewe deres forældre om deres indkøbsvaner. Hvad er deres indstilling til at handle lokalt? Hvor stor en andel af deres varer handler de på nettet eller uden for Hjørring? Hvad skal der til for at få dem til at handle i Hjørring by?

Da eleverne skal arbejde med en innoverende proces kan en del af forberedelsen også bestå i, at læreren holder et oplæg om de forskellige faser af en innovationsproces. Man kan her med fordel søge inspiration hos skolens lokale innovationsvejleder.

Afdæk området

Klassen deles i grupper á 3-4 personer. Hver gruppe får til opgave at afdække et område af byen (Jernbanegade, Østergade, Strømgade, P. Nørkjærs Plads, Stokbrogade, Bispetorv og Frederikshavnsvej) De bevæger sig fysisk gennem deres område for at undersøge:

  • Hvor mange butikker findes der?
  • Hvad sælger de? / Hvad er deres ydelser?
  • Er der tomme butikslokaler?

Eleverne præsenterer resultatet af deres undersøgelse på klassen. Husk billeder.

(Varighed: 2-4 lektioner)

 

Sæt strøm til Strømgade/Stokbrogade/Jernbanegade/Frederikshavnsvej...?

Grupperne skal nu arbejde med idéer til at styrke profilen i deres valgte område yderligere. De forbereder spørgsmål til interviews med de handelsdrivende i området. Målet med interviewene er at afdække, hvilke ønsker de handelsdrivende kunne have til udviklingen af deres del af byen for at styrke handelen. Hver gruppe vælger 3-4 butikker, de vil besøge med deres interview. De interviewer ligeledes tilfældige borgere på gaden med fokus på, hvad der skal til for at trække dem til handel i området.

På baggrund af interviewene og egne refleksioner udvikler gruppen forslag til, hvordan de kan skabe liv i området og tiltrækning på borgere i deres egen målgruppe. De laver et produkt (planche, film, ppt. eller andet), der præsenterer og pitcher deres idé. De undervises herunder også i præsentationsteknik.

(Varighed 6-8 lektioner)

 

Præsentation

Grupperne præsenterer deres idé ved et oplæg for resten af klassen. Denne del kan udbygges yderlige ved f.eks. at lave det til et forældrearrangement.

(Varighed 4 timer)

 

Arbejdslivet som salgsassistent

Forløbet rundes af med en opsamling på job og arbejdsliv som salgsassistent inden for detailhandel. En butikschef og en elev inviteres ind i klassen og fortæller om job og arbejdsliv for en salgsassistent. (Se log til gæsteforløb)

(Varighed 2 lektioner)

Som efterbearbejdning på forløbet samles op ud fra et karrierelæringsperspektiv, hvor eleverne fokuserer på jobbet som salgsassistent og de kompetencer der er nødvendige her. Der reflekteres endvidere over arbejdslivet inden for detailhandel, herunder fordele og ulemper ift. arbejdstider og sammenhæng med familie- og fritidsliv. Loggen til gæstebesøget kan bruges til efterbearbejdningen. (Se "Materiale")

Forløbet udbydes gennem skolens lokale karrierelæringsvejleder, der faciliterer kontakten til relevante aktører.

Du finder karrierelæringsvejledernes kontaktoplysninger her

Forløbet udbydes af karrierelæringsvejlederne.

Du finder deres kontaktoplysninger her